Podle průzkumu mezi českými vysokoškoláky by jich nejvíce chtělo pracovat ve Škodě Auto. Není divu. Škodovka je něco, na co může být tato republika hrdá. Podceňovaná značka, která se v německém koncernu Volkswagen stala hodně důležitým výrobcem. Poprvé v historii Škodovky nyní pololetní tržby překročily hranici šesti miliard eur. Zisk se za stejné období zvýšil více než o pětinu proti roku minulému. Prodalo se přes půl milionu aut. Čím lépe se Škodovce daří, tím více se také ale stahuje smyčka kolem jejího krku. Šéf koncernu Martin Winterkorn doslova říká, že česká značka parazituje v rámci koncernu na technologickém vývoji skupiny. Škodovka tak nemá daleko k tomu, stát se obětí vlastního úspěchu.

Na příběh Škodovky je buď možné se dívat českou optikou, anebo optikou koncernu. Ta česká nemá daleko k růžovým brýlím. Škoda má v plánu dále expandovat, především na ruský, čínský či indický trh. Do roku 2018 by měla prodávat jeden a půl milionu vozů. Přitom dokáže vytvořit auta, jako je nový Superb, který sice nemá veškeré vychytávky jako vlajková loď Volkswagenu Passat, ale může se s ním měřit a být o dost levnější.

A pak je zde pohled Winterkorna. A ten naopak začíná vidět rudě. Škodovku Němci nekupovali, aby do ní dávali své nejlepší technologie a Škoda je pak relativně levně prodávala. Navíc Volkswagen nyní nepotřebuje skvělé Superby, ale spíš levnou konkurenci rumunské Dacii.

Jaký pohled na Škodovku převládne? Snad ve Wolfsburgu přijdou na nějaký kompromis, který Škodovce nepřistřihne příliš křídla. Bylo by smutné, kdybychom se vrátili do éry, kdy se o Škodovce vyprávěly vtipy typu: Víte proč má škoda zadní vyhřívané sklo? Aby vás při tlačení auta nezábly ruce.