Největší tuzemský e-shop Alza.cz začal na konci května umožňovat platby v bitcoinech jako jeden z prvních e-shopů v Česku. Alza se tak přidala k několika zahraničním on-line obchodům a firmám, jako jsou například Microsoft, Dell, Virgin Galactic, Expedia a mnoha dalším.

Bitcoin je digitální decentralizovaná měna, která vznikla v roce 2009. To zjednodušeně znamená, že nemá žádnou fyzickou podobu a je nezávislá na jakýchkoliv institucích, jako jsou třeba centrální banky. Bitcoin byl naprogramován tak, aby na rozdíl od "fiatních" neboli nepodložených státních měn neztrácel hodnotu, ale aby ji časem nabíral. To je provedeno omezením maximálního množství bitcoinů, které mohou v oběhu existovat. Bitcoiny jsou do oběhu uvolňovány zpomalujícím se tempem.

Bitcoin s sebou nese ale i nevýhody. Jednou z nich je kolísavost a nestabilita kurzu oproti zavedeným státním měnám. To je způsobeno hlavně nízkou tržní kapitalizací, kvůli čemuž bitcoin snadno podléhá spekulacím. Za poslední dva měsíce se o bitcoinu v médiích píše až nezvykle hodně, a to hlavně kvůli rychlému růstu jeho hodnoty. V lednu jeden bitcoin vyšel na jeden tisíc dolarů, ale minulé pondělí se cena vyšplhala o 200 procent na rekordní tři tisíce dolarů.

Alza si tedy ke spuštění plateb v bitcoinech vybrala velice dobrou dobu. Jeden z důvodů je, že kvůli rychlému růstu hodnoty jsou vlastníci digitální měny otevřenější vyšším útratám. Ostatně si mohou za stejné množství bitcoinů koupit zboží za třikrát větší cenu než v lednu. Druhým důvodem je, že kvůli současné popularitě bitcoinu také mají větší pokrytí médii, a tedy i reklamu zdarma.

Pozornost médií se Alze asi zalíbila a ve čtvrtek v tiskové zprávě ohlásila, že po třech týdnech od spuštění přinesly bitcoiny Alze "milionový byznys". Alza prozradila jak průměrnou výši částky u objednávky bitcoinem, tak i nejvyšší zaplacenou částku, která činila 560 000 korun. Také dodala, že 52 procent těchto plateb bylo ze zahraničí. Z těchto informací kouká marketing jako sláma z bot. A že je Alza hlásá do světa, ukazuje to, že bitcoiny jsou pro ni především marketing a mentalitě uživatelů kryptoměn moc nerozumí. Ti si je oblíbili kvůli pocitu svobody a nezávislosti. Na centrálních bankách i "oku korporací". Takže soudím, že zveřejňování detailů o tom, jak bitcoiny platí, jim asi velkou radost nedělá.

Alza v tiskové zprávě zdůrazňuje i to, že těžařská horečka vrcholí. Bitcoiny je totiž možné "těžit", což znamená, že ti, kteří vypočítávají kryptografické příklady, které zároveň ověřují transakce v bitcoin síti, jsou kompenzováni v bitcoinech. Na počátcích bitcoinu bylo tyto kalkulace možné dělat i na osobních počítačích a mnoho lidí si takto vydělalo slušné peníze. Avšak bitcoinová síť je naprogramována tak, že čím více lidí začne bitcoiny těžit, tím obtížnější kalkulace v budoucnu budou. V posledních několika letech jsou tak obtížné, že se provádí pouze na specializovaných superpočítačích a ještě k tomu na místech, kde je levná elektřina. I proto přes 70 procent všeho těžení bitcoinů probíhá v Číně.

Když Alza oznamuje, že zákazníci za bitcoiny pořizují především vysoce kvalitní komponenty, jako třeba grafické karty, procesory a základní desky vhodné pro těžbu kryptoměn, tak buď vůbec nic o bitcoinech neví, anebo schválně dezinformuje své uživatele, aby v budoucnu prodali "vysoce kvalitních komponentů" ještě více. Pravda je ale taková, že kdyby někdo opravdu bitcoiny na komponentech z Alzy těžil, tak místo toho, aby peníze vydělal, jich spoustu prodělá na ceně za elektřinu. Lákat v tiskové zprávě na možnosti zbohatnout kvůli "novodobé zlaté horečce" mi přijde od Alzy neetické. To, že si uživatelé za bitcoiny nejvíce kupují špičkové komponenty přece nutně neznamená, že tyto komponenty budou využívat k těžení. Spíše to, že uživatelé bitcoinu jsou z většiny také odborníci na IT a tím pádem tyto komponenty využívají na úplně jiné věci.

Alza se určitě nebojí udávat trendy celému segmentu a je určitě prospěšné, že bitcoiny začala přijímat. Nijak na tom netratí ani nic neriskuje. Nevím, jaký poplatek společnostem jako Visa nebo Mastercard má Alza domluvený, ale asi se nebude moc lišit od 0,8 procenta, které si účtuje za přijetí bitcoinu a jeho převedení na koruny platební procesor BitcoinPay. Zveřejněné obraty jsou z pohledu bitcoinů impozantní, z pohledu tržeb Alzy jsou jen kapkou v moři. Jde více o reklamu a marketing než nějaký veledůležitý byznys. Ale minimálně za osvětu kryptoměn patří Alze jednička.

Autor vystudoval ekonomii na Skidmore College, kde se specializoval na modelování bitcoinů a na to, zda mohou být alternativou běžných měn.