Objem prostředků do infrastruktury nebude vláda omezovat, ale bude se jej snažit účelně využívat, zejména v oblasti čerpání fondů Evropské unie, stojí v programovém prohlášení této vlády. Nyní se přitom děje pravý opak. Podle navrženého rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury se dramaticky omezí výstavba nových úseků dálnic, škrty čekají i železniční projekty. Pokud návrh rozpočtu fondu opravdu projde v podobě seškrtané o 25 miliard, jinak to ani dopadnout nemůže.

Obzvlášť špatně dopadnou dálnice. Ty přitom už roky nechybí v seznamu hlavních volebních slibů snad žádné politické strany. ANO dokonce v kampani do krajských voleb vypustilo billboard, kde vedle obličejů politiků zářilo jen třikrát zopakované slovo dálnice. Ta samá strana přitom po celé volební období ovládá ministerstvo dopravy, její ministr je automaticky předsedou Výboru Státního fondu dopravní infrastruktury a shodou okolností je členem výboru i současný ministr financí, též zvolený za ANO. Ani to nepomohlo k tomu, aby se na dálnice našlo víc zdrojů. Návrh, aby fond mohl hospodařit s větší částí daní, které platíme při nákupu benzinu i nafty (dnes z nich nevidí ani desetinu), byl smeten, aby to nepoškodilo státní rozpočet.

Že to poškodí ekonomiku jako celek, zdá se, tolik nevadí. Stavebnictví se sice dostalo z nejhoršího, ale sektor dopravního stavitelství je stále hodně utlumený. Kvůli podvyživeným infrastrukturním investicím zůstane ladem i ohromný balík evropských peněz. Ne že by je Česku zlý Brusel odepřel, "jen" nebude zahájeno dost projektů, které má spolufinancovat. EU v řadě z nich hradí 85 procent výdajů, takže na každou "ušetřenou" korunu připadne víc než pět, které propadnou. Přitom stále úřaduje vláda, která si z "čerpání" evropských peněz udělala div ne fetiš. Brusel vyšel Česku vstříc i v tom, že loni odsouhlasil výjimku a projekty se starými posudky vlivu na přírodu mohly pokračovat. Za zdržení si tak můžeme jen a jen sami.

Za celé volební období se výdaje na dálnice ani nepřiblížily 27 miliardám z roku 2011 a rozpočet na další rok bude jeden z nejhorších. Ještě loni šéf ANO Andrej Babiš kritiku pomalé výstavby dálnic odrážel poukazem na politické předchůdce, kteří dle něj zahájili stavbu příliš malého počtu úseků. Že by ale následovníci současné vlády dostali resort ve výrazně lepším stavu, bohužel neplatí. Budou se muset vyrovnat se seškrtanými prostředky na stavbu dálnic a modernizaci železnic. Zbývá šance, že nová sněmovna po volbách fondu přidělí další zdroje. Měnit důležité rozpočtové parametry na poslední chvíli sice není ideální, ale stále lepší, než aby agonie pokračovala. Zvlášť když se na dálnicích jako prioritě shodnou všichni.