Když se řekne učitel, představím si zoufalce, který se nedostal na normální vysokou školu, takže skončil na pedagogické fakultě, sdělil mi můj dospívající potomek k problematice navýšení platů ve školství, o kterém bude dnes jednat vláda.

Člověka napadá, že studenti jsou možná ke svým kantorům zbytečně kritičtí, jenže tento názor na povolání, které se i přes mizerný plat stále drží na čtvrté páté příčce žebříčku nejprestižnějších zaměstnání v Česku, docela dobře koresponduje s pět let starým průzkumem společnosti Scio. Ukázal, že na pedagogické fakulty se hlásí a pak i dostávají žáci, kteří na střední škole patřili k těm slabším, tedy k těm, kteří mají v průměru spíše horší studijní předpoklady i výsledky. Podle samotných univerzit je dodnes nejhorší situace v oborech fyzika, chemie a matematika, kde je patrný drastický pokles zájmu maturantů. A o vstupních znalostech těch, kdo zájem mají, pak prý většinou ani nemá cenu mluvit.