Znáte je. Potkáváte je na ulicích. Mívají plnovousy a navoskované kníry, k tomu oblečení, které vypadá, jako by bylo ze secondhandu (nemusí být), a jedou na kole, které vypadá jako to, co měly děti v osmdesátých letech (jen na něm mají pletený košíček, to mívaly tehdy jen osmileté holčičky). Jsou odlišní od obyčejného davu - odlišní až k uniformitě.

Potkáváte je v módních kavárnách, které doporučují různí průvodci jako "originální podnik s výtečnou kávou". Někdy, pokud máte štěstí, vás i obslouží, ale vždy tak, abyste si uvědomili, že to udělali o své vlastní vůli, ne snad proto, že by chtěli někoho obsluhovat. Původně se jim snad říkalo "hipsteři", ale oni sami to považují za chybné označení…

Jsou tu, a mluví svým jazykem. Hovoří o věcech, které znáte, ale v jejich řeči mají trochu jiný význam. K většímu porozumění by mohl pomoci malý slovníček hipsterštiny, jehož základ si zde dovolím načrtnout:

Baví - Neil Postman ve své knize "Ubavit se k smrti" popisoval mediální nákazu "kulturou zábavy". Hipsteři vzali slovo "bavit" a z otloukánka udělali středobod. Zatímco okolo je "zábava" často považována za něco pokleslého, nedůstojného nebo nevážného, hipsteři se, dle své řeči, baví a nechávají bavit téměř permanentně. Takže slyšíte třeba: "Tenhle kuchař mě baví!" Ne, neznamená to, že vypráví historky jak Donutil ani že dělá nějaké vtipné kousky. Když hipstera "baví kuchař", znamená to, že se dotyčnému líbí, co a jak ten kuchař dělá. Legendární slečnu z dokumentu "Kmeny" zase bavila umělkyně svou instalací, která byla k nerozeznání od náhodného uskupení rostlin. Hipstera baví plastové brýle, lokální zdroje, baví ho déšť i Karlín, baví ho nová kavárna, baví ho koncept recyklace i sousedské komunity. Můžete si to přeložit jako "líbí se mi" nebo "mám rád", ale to je příliš přízemní a málo nadšené.

Jakoby - vmetkové slovo. "Jako", "prostě" a "jednoduše" už nefrčí, "vole" je příliš genderově ofenzivní, takže nastoupilo "jakoby". Což zároveň docela trefně ilustruje i celou hipsterskou subkulturu, plnou jakoby originality a jakoby nezávislosti.

Design - z nějakého důvodu jsou hipsteři považováni za lidi s vkusem, za trendsettery v oblasti designu, za arbitry v oblasti gastronomie, ale někdy je spíš přání otcem myšlenky. Jak trefně poznamenal jeden z diskutujících na serveru Okoun: "Původně se jedná o věci hezké, přirozené, příjemné, překvapivé, chutné a pohodlné, ale pak je někdo vezme, udělá z nich trend, styl, influencuje influencery, zobluduje selfíčky, jednoduše to přežene - a navíc z toho udělá dojnou krávu." Dále viz "zavařovačka".

Urbánní - městské. Ale jen to, co lze kreativně uchopit a ve veřejném prostoru realizovat. Městská policie nebude nikdy urbánní. Navíc to slovo zní jako něco z architektury, takže ten, kdo ho použije, nenápadně naznačuje, že má co říct k tomu, jak by se mělo stavět město (viz design).

Koncept - stejný případ. Slova jako "nápad" nebo "experiment" jsou příliš všední, takže "koncept". Můžete to použít třeba v popisu svého podniku: "SKØG Urban Hub je nový brněnský víceúčelový koncept, který vznikl fúzí kavárny, baru, pražírny a prostoru pro kulturní akce. Inspirací mu je třetí vlna berlínských kávových domů a skandinávská filozofie." A je jasno!

Lokální - dobré. Protože globální je špatné. Lokální je sousedské a sousedi, to jsou dobří lidé, kteří si navzájem pomáhají. A když ne, tak je o tom poučíme nějakou iniciativou ve veřejném prostoru.

Zavařovačka - původně věc určená k zavařování ovoce. Pak někoho napadlo, že se ze zavařovačky dá v případě nouze pít. Kreativnější jedinci, kterým se zalíbilo pití ze zavařovačky, si tu svou vyzdobili, upravili, polepili provázkem, aby se lépe držela a tak dále. Výsledek? Firmy, které vyrábějí "jako že zavařovačky", které jsou už přímo určené k pití. Ne, nevyrábějí sklenice ve tvaru zavařovaček, vyrábějí "zavařovačky k pití".

Paleta - ano, ta dřevěná, na kterou se skládá zboží při přepravě. Pak to v nouzi někdo ohobloval a použil jako sedátko a stůl. Pak se z nouze stala móda a dneska koupíte speciálně vyrobené palety, určené ke stavění nábytku.

Káva - to by bylo na samostatnou knihu. Počítejte v rozhovoru s hipsterem s tím, že káva, to není něco, co pijete, protože vám to chutná. Káva je zásadní téma, které je baví. Vás asi ne, ale buďte připraveni. K tématu též reklamní klip McDonald’s - a ne, není to nadsázka.

 

McDonald's - Hipster coffee shops
McDonald_s_-_Hipster_coffee_shops.jpg

 

Veganství - kdysi dávno to byl ortodoxní směr vegetariánství, striktně odmítající veškeré živočišné produkty. Dneska je to posh módní slovo a životní postoj, kterým se docela hezky odlišíte od davu. A tak se kromě potravin pro vegany a nástrojů pro vegany objevily i mírně kuriózní věci typu veganského rostlinného oleje (asi že do něj nemíchá výrobce sádlo). Někteří používají obrat "Je to pro vegany?", podobně jako se používá "Můžete mi to zabalit?". Takže se nedivte, až na ochutnávce lokálních moštů uslyšíte "Je ten mošt vhodný pro vegany?". Ne, omlouváme se, to je mošt z drůbeže! Ale dejte si veganský čaj, stoprocentně bez masa!

Šťavnato - též Rybistro, květinová farma Loukykvět, skákací guma Pruženka a spousta dalších složenin a hříček s českými slovy. Lokální protiváha všem těm anglicky znějícím "konceptům" a "kreativním iniciativám".

Až vám tedy příště v nějakém lokáním podniku naservírují ke kafi veganský pišingr na zednické lžíci se zaschlou maltou, necháte si udivené "Hrabe vám?" pro sebe, protože budete vědět, že jde jakoby o designový koncept. Ať vás baví!