Nemohli byste svým zákazníkům přestat účtovat připojení k Facebooku? zeptala se nedávno provozní ředitelka sociální sítě Sheryl Sandbergová šéfa Vodafonu Vittoria Collaa. Odpověď "tak to bychom tedy nemohli" ji nejspíš vůbec nepřekvapila. Právě vydělávání na internetu je dnes hlavní starostí všech operátorů. Důvod je prostý: jejich příjmy z volání a SMS celosvětově klesají, za což mohou i programy jako Skype nebo WhatsApp, koupený nedávno za rekordní sumu právě Facebookem. Operátoři proto hledají cestu, jak přežít a nestát se jen pouhými správci sítí bez nároku na marži a přímý přístup k zákazníkovi.

Operátoři mají v téhle partii silné karty: technicky drží celý internet doslova pod krkem - mohou zablokovat konkurenční služby nebo zvýhodnit své vlastní, případně služby svých partnerů, kteří jim zaplatí a podělí se o marži. Že se dávno nejedná jen o hudbu budoucnosti, ukazuje případ z Francie, kde se dostal do křížku Google i s jinak populárním operátorem Free. Společnost, která v Evropě odstartovala revoluci neomezených tarifů, nemilosrdně odstřihla své zákazníky od YouTube, dokud Google nezaplatí.