ODS v čele s Petrem Fialou marně hledá téma své politiky, něco silného, co by přitáhlo voliče, a tak se aktivně chytá všeho, co přichází samo. V sérii opozičních připomínkových řízení, jež potvrzují, že vlastní agenda ODS jakožto systematická příprava na budoucí vládnutí neexistuje, čerstvě vystupuje inkluze ve vzdělávání. A právě na přístupu k ní se dá odhalit, jak málo se ODS vzdálila ideologickému zkreslování.

Václav Klaus ml., který se jako bývalý ředitel elitního gymnázia stal symbolem boje ODS proti inkluzi, vidí ve společném vzdělávání "postmarxistické myšlení". Ideologická, dehonestující nálepka předchází věcné argumentaci. Má naznačit, že ministryně školství Kateřina Valachová se snaží o sociální inženýrství starého typu. A přitom je to naopak: kastovní dělení dětí na chytré a hloupé, talentované a retardované bez ohledu na jejich vývojové, sociální či psychické problémy bylo typickým jevem aplikovaného "marxismu" minulosti. Je zvláštní, že straně kladoucí důraz na individuum, jeho svobodu a rozvíjení možností tolik vadí inkluzivní vzdělávání. Je přece v zájmu individua, aby se mu otevíralo co nejvíce životních cest, a ne aby už na základní škole bylo ochuzeno o společenství talentů a možností třeba jen proto, že se mu pomaleji ustavují spoje v mozku a musí je záměrněji trénovat. Říká­-li ODS: "Chceme žít ve společenství svobodných individuí," pak by měla být pro inkluzi všemi deseti.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se