Od vynálezu automobilu bylo řízení auta symbolem svobody. Jaká je ale jeho budoucnost? To je otázka, kterou si teď mnohé automobilky pokládají při vývoji autonomně řízených vozů. Pro někoho možná budou osvobozením od nudy v přetížené dopravě. Možná.

Nejprve se ale musíme zeptat, proč takové vozy vůbec potřebujeme. Dostat se z bodu A do bodu B? Stačí to? Nic víc? Do jaké míry se má autonomní řízení povolit? Jak budou samořiditelná auta ­reagovat na nečekané problémy? Kdo za ně nese zodpovědnost? Je to "kód" řídicího modulu, nebo přímo majitel? A jaké to vlastně bude mít sociální dopady? Už dnes se bavíme o autonomních taxících, nákladních autech i autobusech. Jenže kdo bude jezdit v autonomním taxíku? Řidiči, kteří přijdou o práci, to asi nebudou.

Domnívám se, že vznik zcela nové dopravní kultury bude pro konstruktéry a designéry velkou výzvou. Pravděpodobně bude více prostoru pro emocionální design. Naskytne se ovšem také příležitost pro ty, kteří se odvážou a nebudou se bát něco ukázat.

Doufám, že design zůstane základním prvkem produktu, protože nákup auta je především o emocích. Není zcela jasné, jak se autonomní řízení projeví na podobě aut, ale snad se vyvine nový designový jazyk. Prostor v takových autech se zásadně změní a s ním i ergonomie, do hry vstoupí další nové technologie.

Jak vlastně budou vypadat interiéry v autonomních autech? Snad nebudeme potřebovat okna nebo kliky dveří. I když mi není zcela jasné, jak se budeme cítit, když nebudeme vědět, kde jsme nebo kudy jedeme. Bude vnitřní prostor postaven zcela jinak, nebo přibude "pouze" tlačítko autopilot?

Určitě se vyvine více směrů, od plně automatických až po jakési podpůrné systémy řízení. Možná jedním z nich bude jen elektronický komorník, který auto odřídí například od divadla do parkovacího domu.

A co se stane se sportovními auty, která od počátku kladou důraz na "dravost" svých řidičů? Doufám, že se jim autonomní systémy vyhnou. A zůstanou jako poslední mohykáni. Kdo z vás si umí představit, jak Ferrari převeze svého majitele v zatáčce dopředu vypočítanou stopou?

Máme vnímat vzestup autonomního řízení jako výzvu pro budoucí vývoj a ohrožení klasického automobilu, nebo jednoduše poskytne pouze další možnosti? Možná to bude konec automobilu, jak ho známe dnes, a obohatí to náš pohled na dopravu. Možná je to ale jediný způsob, jak přilákat nové zákazníky.

Mnohem více je potřeba si uvědomit emocionální dopad na naše chování. Jinými slovy − autonomní vozy vyžadují zcela jiný pohled designérů a jsou obrovskou příležitostí pro automobilový průmysl.