Mobily a infrastruktura potřebná k jejich fungování přitahují peníze. Samozřejmě proto, aby se na nich ještě větší vydělaly. Ovšem postupy a výsledky se země od země liší. Ilustrací je telekomunikační drama, které zažívá druhý nejlidnatější stát světa. Tamní dění má cenu sledovat navzdory všem rozdílům mezi Českem a zemí, kde mají „telco“ firmy i stokrát větší počet zákazníků.

Indický trh bude mít nového lídra se čtyřmi sty miliony volajících. Nadnárodní skupina Vodafone se totiž v pondělí dohodla s firmou Idea Cellular sídlící v Bombaji o spojení sil. Až fúze doběhne, bude mít Vodafone 45 procent firmy (a osm miliard dolarů na splacení dluhů), indický partner něco přes čtvrtinu a zbytek bude na burze.

Proč obr velikosti Vodafonu musí hledat oporu v domácím hráči, přičemž se vzdal i práva jmenovat šéfa? Vodafone India je totiž spolu s dalšími operátory pod tlakem nové konkurence. Ta rozpoutala nelítostnou cenovou válku. Vyzyvatelem je Jio, součást skupiny ovládané nejbohatším člověkem Indie Mukeshem Ambanim. Jio začalo krokem, který konkurenci vyrazil dech: nabídlo své služby na půl roku zdarma.

Už to stálo zavedené hráče velké peníze, třeba Vodafone musel odepsat skoro přes sedm miliard dolarů. A když nováček oznámil, jaké ceny začne účtovat, byl to podobný šok. Za neomezené volání a k tomu dva gigabajty dat (Čechům dnes typicky „stačí“ o čtvrtinu méně) si řekne o 149 rupií, což není ani 60 korun.

Srovnání s Českem je obtížné už proto, že pro Indy je volání zatím hlavním způsobem využívání mobilů. Ale to se rychle mění a smartphony či „hloupé“, ale dotykové telefony s přístupem na internet se bleskově šíří.

Ale máme tu i pár podobností. I české telekomunikace důkladně proměnil nejbohatší muž země. PPF Petra Kellnera po přípravách na start nového operátora, které se ale ukázaly být jen kouřovou clonou, koupila jedničku na trhu a výsledek známe. Ceny zamrzly, žádná další „mobilní revoluce“ nepřišla. Hlavními zbraněmi PPF bylo finanční inženýrství a důrazný lobbing, nikoli nové technologie či dostupnější služby.

Zatímco Amban se do telco podnikání vložil naplno, říká „data jsou kyslíkem digitálního života“ a slíbil, že ta od něj budou „na světové úrovni za ceny dostupné všem Indům“, Kellnerovy názory na digitální ekonomiku vlastně neznáme. Víme jen to, co říkají jeho lidé. Přitom kontrast Ambanovy vize s nedávným výrokem Tomáše Budníka (letité opory PPF ve světě telekomunikací, která nyní v čele O2 vysvětluje, že data u nás nejsou drahá, to jen v Polsku je nezdravě, extrémně levno) nemůže být větší.