To je drzost. Uživatel si koupí aplikaci a pak ji klidně používá pět nebo více let. Zatrhnout takové "zneužívání" práce svých šikovných programátorů chce čím dál více společností. Nejúspěšnější v tom je Adobe, které začalo Photoshop a další aplikace nabízet za pravidelný měsíční poplatek už před pěti lety. Stejný přístup funguje i u antivirů − přestaneš platit, nemáš ochranu.

Snaží se také Microsoft, který už pět let prodává Office 365. Nejdříve nabízel tuto službu pouze firmám, potom ji začal propagovat i směrem k běžným uživatelům.

Tento týden se sešly hned dva případy zvýšeného tlaku na uživatele − korporátní i soukromé.

Microsoft a velké ryby

Ve firemním sektoru přišel MS s novou službou Microsoft 365. V rámci jednoho předplatného si společnosti mohou zaplatit Windows 10 i Office 365 doplněné o nástroje pro správu počítačů a vybrané bezpečnostní funkce. Pro menší podniky to znamená 20 dolarů na měsíc za každého uživatele. Velké korporace dostanou více funkcí a také si připlatí, až 54 dolarů na uživatele. Pro společnosti má předplatné i výhody, hlavně v tom, že nemusejí tolik platit předem a lépe se jim plánuje. Přesto jednorázové licence právě ve firmách dávají smysl, když stejný software používají dlouhá léta.

Hesla s měsíční platbou

Větší odezvu vyvolalo rozhodnutí mnohem menší firmy. Vývojáři z AgileBits zavedli nový systém fungování své služby 1Password, která schraňuje všechna hesla. Automaticky také vytváří bezpečná hesla pro nové služby, ke kterým se uživatel přihlásí. Dosud stačilo zaplatit jednorázovou licenci. Nyní vývojáři chtějí tři dolary za měsíc používání.

Změnil se také způsob ukládání hesel. Aplikace 1Password tradičně uchovávala zašifrovaný seznam hesel lokálně, nyní tlačí na on-line synchronizaci, tedy ukládání dat na své servery. To se nelíbí některým bezpečnostním expertům, přestože pro uživatele to může být pohodlnější.

Předplatné po česku

V Česku se o zavedení nového systému placení pokouší Zoner Software. Jeho systém Photo Studio vycházel tradičně každý rok v nové verzi, za kterou zákazníci mohli zaplatit jednorázově. Od loňského roku, kdy Zoner přidal důležitou funkci práce s vrstvami, se to ale změnilo.

Podle firmy jde o komerční úspěch, neustálé nabídky zlevněného předplatného a záruky nezměněné ceny na několik let však působí jiným dojmem. Zvláště když tak dlouho vyvíjený software může jen těžko přinášet pravidelně výrazné změny, které uživatelé hromadně ocení. Zoner ostatně svůj přechod na předplatné naplánoval chytře − přidal léta poptávanou, velmi užitečnou funkci pro náročné uživatele, kteří se k předplatnému ochotněji upíší.