Kampaň před německými parlamentními volbami koncem září sice nepřináší zatím žádné drama, neboť Angela Merkelová od počátku suverénně plachtí ke znovuzvolení. Debata však překvapuje v jiném směru. Člověk by očekával, že země, která přijala milion uprchlíků, bude nyní vystavovat vládě účet a pořád dokola se zaobírat dopady takového přísunu nových obyvatel. Němci však jako by se sami ohledně uprchlíků začali řídit kancléřčiným proslulým prohlášením "Zvládneme to". A tak se televizní debaty dost často točí spíš kolem témat, jako je třeba budoucnost automobilového průmyslu.

V neděli večer se na to téma do sebe pustili volební lídr Zelených Cem Özdemir a ministr financí za křesťanské demokraty Wolfgang Schäuble. Özdemir se do ministra obouval za to, že vláda údajně zaspala dobu a chová se jako kdysi finský výrobce mobilů Nokia, jenž po počátečních úspěších usnul na vavřínech a nechal se fakticky zlikvidovat asijskými výrobci chytrých telefonů. Podobně tedy německá koalice jako by si neuvědomovala, jak kvapně je nutné dát vale zejména dieselům.

Což není marná výtka. Německo za svou prosperitu jistě vděčí i tomu, že je automobilovou velmocí. Jenže americký výrobce elektromobilů Tesla dnes kráčí rychle vpřed a nabízí vozy, která na jedno "natankování" elektřinou dojedou mnohem dál než německá elektroauta. Schäuble, jakkoliv je znám svou výřečností, se vzmohl jen na repliky ve smyslu, že lidé jsou vzdorovití a nenechají si diktovat, co si mají koupit. Bylo to chabé. Lépe se v tomto ohledu vyjadřuje jeho šéfová Merkelová, která v rozhovoru pro nedělní vydání listu Frankfurter Allgemeine například řekla: "Budeme muset předělat dopravní předpisy. Jinak nebude možné zavádět provoz automobilů bez řidičů."

Jistě, lze na to ovšem také říct, samořídící auta jsou oblastí výzkumu, kde Německo zatím tolik nezaostává. Je to však celé hudba budoucnosti, taková auta si zatím koupit nelze. Asi i proto kancléřka hraje na obě strany. Před pár týdny uklidnila majitele vozů se vznětovým motorem, že se nemusí bát zákazů. Přece prý není možné, abyste si dnes koupil auto s dieselem a zítra s ním už nemohl na silnici. A odmítla také návrh svého sociálnědemokratického vyzyvatele Martina Schulze na závazné kvóty pro prodej elektromobilů v Evropě. Podle ní nelze jednu technologii takhle vyzdvihnout, je třeba sázet na vše − třeba i na výzkum aut, která se budou řídit sama, s cílem, "aby Německo zůstalo jedničkou na světovém trhu vozidel".

Automobilový národ si za dvanáct dní rozhodne, komu svěří volant vlády.