Japonsko na fotografiích Šomeje Tomatsu je neobyčejně živé a rozporuplné, bolestně podléhající amerikanizaci. Autor, jehož dílo se stalo synonymem pro hledání poválečné identity Japonců, je poprávu srovnáván s nejlepšími fotografy humanistického dokumentu druhé poloviny minulého století. Velkou přehlídku sedmasedmdesátiletého Tomatsu nazvanou Kůže národa včera otevřela Galerie Rudolfinum v Praze.

Převážně černobílé až padesát let staré fotografie se v nepřerušené řadě vinou výstavními sály jako film negativu. Tok snímků vytváří iluzi příběhu. Není zapotřebí popisků, aby divák pochopil bídu poválečných let, ponížení a nenávist (s příměsí obdivu) k americkým okupantům, vzpomínky na atomovou bombu i příchod ekonomického rozmachu.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se