Úsporná opatření vynucená krizí zasáhla i marketing realitních firem. Mnohé z nich snížily náklady na podporu prodeje až o polovinu, jiné ale plánují naopak jejich posílení. Prodej bytů v takzvaném nižším segmentu se často neobejde bez akčních slev a bonusů. Vyplývá to z úterního průzkumu mezi realitními a marketingovými společnostmi.

"Kvůli celkovému zpomalení ekonomiky sáhla velká část developerů k úsporným opatřením a ta se samozřejmě dotýkají také marketingu," řekl obchodní ředitel realitní kanceláře Lexxus Peter Višňovský.

Úspory se prý týkají hlavně připravovaných projektů, jejichž výstavbu stavitelé odložili. Opačná situace ale podle obchodního šéfa Lexxusu panuje u rozestavěných projektů. Snaha o prodej zbývajících bytů může údajně marketingové aktivity ještě vystupňovat.

Nový přístup

Přes ořezávání marketingových výdajů se však například obchodní ředitelka developerské společnosti FIM Group Ilona Mančíková domnívá, že útlum trhu si naopak vyžádá v oblasti podpory prodeje nové přístupy. Podle ní totiž skončily "zlaté časy" minulých let, kdy se firmám často dařilo prodávat projekty i bez promyšleného marketingu.

Zejména v takzvaném nižším a středním segmentu zahájily firmy vlnu akčních slev a bonusů, kterými se snaží vzkřísit zamrzlou poptávku, shodl se Višňovský s nezávislým realitním konzultantem Jaroslavem Hluchým. A tyto akce prý fungují. "Na projektech nabízejících rok hypotéky zdarma či nový automobil Mercedes jsme zaregistrovali výrazně vyšší zájem klientů i vyšší prodeje," poznamenal obchodní ředitel Lexxusu.

Ředitel marketingové a reklamní agentury Rooney&Benett Arnošt Hejduk ale tvrdí, že opravdové slevy ještě nezačaly. "Nemá smysl slevy maskovat berličkami v podobě aut, kuchyňských linek a nevím čeho ještě zdarma. Developeři by prostě měli přiznat, že ceny bytů v některých projektech jsou nadsazené, pokud vezmeme v úvahu, za jaký standard a kategorii se vydávají," sdělil šéf agentury, která se zaměřuje na realitní trh.
"Někteří developeři, kteří připravili předražené projekty, nyní maskují masivními kampaněmi skutečnost, že musí zlevňovat. Naopak ti, kteří připravili zajímavé a cenově přiměřené projekty, sice musí zvyšovat výdaje na zviditelnění svých projektů, nemusí ale nabízet auta zdarma a podobně," připojil se marketingový ředitel developerské společnosti Bemett Jan Koubík.

Mobilní marketing

Budoucnost podpory prodeje nemovitostí leží podle ředitele developerské společnosti SIDI Czech Republic Martina Loudy například v takzvaném mobilním marketingu. Lidé budou ve vybraných objektech a místech dostávat reklamní zprávu do svého mobilního telefonu, budou informováni o vybrané nemovitosti v momentě, kdy se dostanou do její blízkosti a na mobil dostanou vizuální navigaci. "Stále je ještě prostor pro větší využití internetu a samostatnou kapitolou je pak marketingové uchopení sociálních sítí jako jsou Facebook, Myspace a další," dodal Louda. Nové marketingové možnosti se podle něj developerům otevřou také s nástupem vznikajících digitálních televizí.