Stavitelé podzemních staveb, například železničních a silničních tunelů nebo metra, nebudou muset získávat souhlas majitelů pozemků na povrchu nad budovanou stavbou. Umožnit to má novela stavebního zákona, kterou ve čtvrtek ve zrychleném režimu schválila sněmovna.

Nyní ji dostane k posouzení Senát. Podmínkou je, aby šlo o tzv. veřejně prospěšné stavby podle stavebního zákona, tedy infrastrukturní stavby.

Vláda poukazuje na to, že třeba v případě plánů na výstavbu železničního tunelu z Prahy do Berouna by investor musel získat souhlas od čtyř tisíc vlastníků pozemků na povrchu. Čtvrteční novela nahrazuje "legislativní zmetek", který se do zákona dostal při předchozích úpravách.

Jako další příklad uvádí vláda asi čtyřkilometrový železniční tunel mezi Rokycany a Plzní. V tamním případě by byl stavebník nucen zřídit věcné břemeno k pozemkům na povrchu nad tunelem u 132 pozemků, které patří celkem 178 vlastníkům.

Téměř polovina vlastníků přitom na výzvy vůbec nereaguje. Vláda se proto obává, že v případě zpoždění výstavby by stát přišel o peníze z evropských fondů, které se na financování spolupodílejí.

Dva takřka stejné zákony

Obdobné ustanovení, jaké je v novém stavebním zákoně, schválila sněmovna již ve středu v novele zákona o vlastnictví bytů. Ten se týkala především převodu družstevních bytů do osobního vlastnictví. Podle něj nemusí stavebník prokazovat, že mu patří pozemky na povrchu pod tunelem, pokud technicky nesouvisí s budovanou podzemní stavbou.

Pokud oba zákony podepíše prezident, platily by tak v krátké době dvě rozdílné úpravy. Poslanec Jaroslav Krupka proto po poradě s ministerstvem dopravy navrhl změnit účinnost u novely stavebního zákona na 2. ledna 2010. "Středeční" zákon nabývá účinnosti o den dříve a platil by tak pouze tento jeden den.

"Prvního ledna je státní svátek, čili je předpoklad, že úřady nebudou fungovat," řekl Krupka ČTK. "Od 2. ledna, čili v první pracovní den, by měl být účinný tento návrh zákona," řekl k novele schválené ve čtvrtek.