Zvýšení DPH u jídla – jeden z klíčových bodů úsporného balíčku ministra financí Eduarda Janoty – je pro ČSSD příliš bolestná a nepřípustná věc.

Lidé z branže ale vyšší daň nepovažují za nic zásadního, kvůli čemu by Češi měli zchudnout. "Je tu daleko více důležitějších vlivů na cenu. Ať už jsou to ceny surovin a energií či konkurence," říká šéf Globusu Petr Vyhnálek.

Právě silný konkurenční boj byl podle něj důvodem k tomu, že když jeho firma nedávno otevírala nový obchod v Ostravě, konkurence cenově zareagovala daleko více, než bylo zvykem v minulých letech a Globus tak musel nabídnout daleko nižší ceny. "Nemyslím si proto, že nyní procentuální zvýšení DPH zákazníci nějak pocítí,“ říká Vyhnálek.

Podle odhadů obchodníků a analytiků však s největší pravděpodobností k "nějakému" zdražení dojde. Nebude to však nic dramatického.

"Ve finále tak mohou některé potraviny podražit a jiné naopak zlevnit,“ říká Vesselin Barliev ze společnosti Tesco.

"Když se naposledy zvyšovalo DPH o čtyři procenta, zvedli obchodníci ceny o dvě procenta a další dvě procenta doplatili sami," dodává Zdeněk Juračka, viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu a jednatel sítě Coop. Tentokrát čeká podobný vývoj, jen s tím rozdílem, že řada obchodníků "už nemá kde brát", a proto by mohl být tlak na ceny vyšší.


Podle dodavatelů je situace jednoznačná. "Výrobci a dovozci všechno své zboží přeceňovat nebudou a tíha zůstane na supermarketech. Ty si to ale snižovat nebudou a určitě se to promítne do cen. Ale na rovinu: to dopředu nikdo z nich neřekne," tvrdí jeden z velkých nadnárodních dodavatelů potravin, který ale kvůli vztahům s řetězci nechtěl být jmenován.

Procentní zdražení se sice může zdát jako malichernost, ale v celkovém obratu obchodníků tvoří i jedno procento velkou sumu. Například u společnosti Tesco, které loni vykázalo tržby 39,7 miliardy korun, se jedná téměř o čtyři sta milionů korun.

Podrobnosti čtěte v úterních HN.