Nově by dálniční známka byla potřeba v tříkilometrovém úseku Satalice -Běchovice (za Černým mostem) a na více než dvanáctikilometrové spojce mezi Slivencem s Ruzyní. V druhé polovině roku se pak má přidat i dokončovaný 23kilometrový úsek z Jesenice do Slivence, který propojí plzeňskou a brněnskou dálnici.

Praha je zásadně proti

Návrh ovšem vyvolal odpor jak pražského magistrátu, tak jednotlivých městských částí. „Zásadně to odmítáme. Tisíce a možná i desetitisíce aut začnou denně místo po okruhu jezdit po místních komunikacích,“ uvedl ředitel odboru dopravy pražského magistrátu Jan Heroudek.

„Znamenalo by to značné zvýšení dopravní zátěže místních komunikací i s ohledem na to, že již dnes je jejich kapacita na mnoha místech překračována,“ souhlasí s ním i pražský zastupitel a místopředseda dopravního výboru magistrátu Marcel Rückel.

Magistrát nevěří tomu, že by změna donutila větší množství lidí, kteří ještě nemají dálniční známku, si ji pořídit. A to především ty, kteří bydlí v metropoli či u jejího okraje. „Ti, kteří dálniční známku dnes nemají, si ji nekoupí, protože v Praze je velké množství alternativ za okruh,“ říká Heroudek.

O peníze nám nejde, hájí se ministerstvo

Ministerstvo dopravy se nyní potýká s nedostatkem peněz na výstavbu silnic a nově zpoplatněné úseky by mohly přinést nemalou sumu. Kolik ale, není schopno říct. A přiznává, že nemá ani žádnou studii, která by řekla, co zpoplatnění uvedených úseků udělá s dopravou v metropoli.

„Nepočítali jsem to,“ říká mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Ministerstvo navíc popírá, že by změnu dělo kvůli tomu, aby vybralo víc peněz na dálničních známkách. Podle mluvčího jen chce, aby platila všude stejná pravidla a tedy ubývalo výjimek, kde se neplatí. „Naše filozofie posledních let je nově postavené úseky, pokud navazují na dálniční síť, zpoplatnit,“ vysvětluje Hanzelka. A podle něj by bylo nelogické, kdyby vedle nich zůstaly i úseky, na kterých dálniční známka nemusí být.

To, že zatímco nová část okruhu sice začne fungovat až na podzim, ale dálniční známka na stávajících úsecích bude nutná již od ledna, vysvětluje ministerstvo tím, že vyhláška se vydává k 1. lednu a není ji možné běhom roku aktualizovat.

 „To by při každém uvedení nového úseku do provozu muselo být celé klegislativní kolečko – tedy třeba pětkrát do roka,“ vysvětluje Jan Brouček z odboru pozemních komunikací, který má vyhlášku na starosti.