Náklady na pražskou kartu opencard neodpovídají současnému stavu projektu. Dosud stál asi 888 milionů korun, příjmy jsou ale nulové. Na tiskové konferenci to v úterý řekli primátorův náměstek Rudolf Blažek a zástupci firem, které provedly prověrku projektu.

Podle auditorů byl odhad příjmů od počátku nerealistický. Odpovědnost nese podle nich vedení města, magistrátní odbor informatiky, Dopravní podnik hlavního města Prahy i dodavatelé.

Kvůli stavu projektu chce Blažek vyvodit personální odpovědnost, neřekl ale, o koho půjde. V tiskové zprávě magistrátu je však uvedeno, že náměstek chce prosadit návrh na odvolání ředitele odboru informatiky Václava Krause a zasadí se o další změny v odboru.

Budou padat hlavy 

Audit také dostane k vyjádření dopravní podnik. "Město bude jednat i s dodavateli o narovnání smluv a hodlá vypsat výběrového řízení na provozovatele kartového centra," řekl náměstek.

Primátor Pavel Bém (ODS) serveru Aktuálně.cz sdělil, že politickou odpovědnost nese Blažek, věcnou Kraus. Blažek, nedávný neúspěšný prodikandidát Béma na funkci předsedy pražské ODS, uvedl, že má stejnou odpovědnost jako zastupitelé, kteří před třemi lety projekt odsouhlasili.

Podle Miroslava Hampla z auditorské firmy Kvados spadá klíčová odpovědnost na oddělení informačních technologií. Projekt prý nebyl dobře plánován, řízen a kontrolován. Odbor informatiky s kritikou nesouhlasí a chystá vyjádření.

Opencard slouží především jako tramvajenka, použít ji lze i jako čtenářský průkaz, místy s ní je možné zaplatit parkovné. Aplikace "Vím, jak řídím" na webu města Prahy umožňuje registrovaným uživatelům zobrazit jejich nevyřešené dopravní přestupky spáchané na území hlavního města.

Investice do projektu jsou od února pozastaveny. Příjmy měly být podle původních plánů z prodeje karet, které jsou zatím zdarma, a z výnosů z provizí od partnerů.

Podle plánu měly příjmy ke konci letošního roku činit asi 837 milionů korun. Podle Valdemara Linka z firmy Nexia AP opencard nemůže být pro město zisková. "Náklady, které byly vynaloženy, se nikdy nepodaří saturovat," uvedl.

Město dosud dalo na opencard podle auditorů asi 438,5 milionu korun, dopravní podnik 406,2 milionu korun a další peníze stál městskou společnost Ropid a městskou knihovnu. Audit upozornil například na to, že hlavní dodavatel, společnost Haguess, údajně roli nezvládl. Prověrka rovněž poukazuje na to, že karta nefunguje jako tramvajenka na všechny kupony. Dosáhnout toho, aby opencard fungovala jako elektronická peněženka, je podle auditorů za daných podmínek nereálné.

Vedení města o opencard rozhodovalo podle prověrky na základě nereálně a účelově připravených prognóz. Odbor informatiky prý například nezajistil správné řízení projektu, podílel se na přípravě tendenčních materiálů pro vedení města, uzavíral nevýhodné smlouvy.

Dopravní podnik přiděloval zakázky související s opencard bez výběrového řízení a nedohlížel na náklady. Dodavatelé podle prověrky nedodrželi klíčové vize projektu a neinformovali město o potížích.

Karta v současnosti slouží také jako průkazka do knihovny, k placení parkovného a ke zjišťování dopravních přestupků. Má ji kolem 400.000 lidí. Podle Blažka je třeba zavést další aplikace, pět je jich připraveno. "Je zřejmé, že žádná koruna nemůže být vynaložena bez výsledku," zdůraznil Blažek.