Koalice dopravních odborů se v úterý sešla na mimořádném jednání a rozhodla se pro stávku v pondělí 1. března od 4 do 9 hodin ráno. Stávka se dotkne především železniční dopravy a pražské městské dopravy. Nevyhne se ale podle odborů ani dalším velkým městům, například v Opavě a Ostravě se doprava zastaví.

Zda se však ke stávce připojí i pražské metro, není ale zatím jasné, rozhodnout by se mělo zřejmě ve středu. Někteří odboráři se totiž domnívají, že je stávka zbytečná.

Pondělní krátkodobá stávka nemusí být poslední. "Bereme to jako jednu z řady možných akcí," uvedl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Odbory z jiných odvětví se k protestu zatím nepřipojily, ačkoliv podle Pomajbíka stávku dopraváků podporují.

Politici chtějí jednat 

Jen několik hodin před vyhlášením stávky se šéfové parlamentních stran dohodli, že snížení zdanění zaměstnaneckých výhod sněmovna projedná možná už tento čtvrtek na mimořádné schůzi. Tu chce ODS sice zablokovat, zařazení bodu na program řádné schůze ale připustila. Strana ústy šéfa poslanců Petra Tluchoře narozdíl od levice podporu neslíbila.

Vyhlášení stávky kritizoval premiér. "Jan Fischer má za to, že v této situaci stávka není odpovídajícím krokem k prosazení požadavků odborů. Řešení je v rukách zákonodárců," uvedl v tiskovém prohlášení mluvčí vlády Roman Prorok.

"Slibů ze strany politiků bylo víc než dost a pořád nikdo nic nekonal a jenom se slibuje a slibuje, a proto jsme přistoupili k této akci," řekl ČTK prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas. Podle něj se v pondělí ráno zastaví všechny osobní a nákladní vlaky.  

Omezení zaměstnaneckých výhod

Od 1. ledna platí novela zákona o DPH, podle které nyní zaměstnavatelé musí odvádět DPH ze skutečné hodnoty poskytnutého benefitu. A odboráři se bojí, že mnozí zaměstnavatelé proto výhody pro zaměstnance omezí.

Návrh na snížení zdanění zaměstnaneckých výhod by sněmovna mohla projednat už tento čtvrtek na mimořádné schůzi. Jak ale uvedl Pomajbík, stávku to zřejmě neodvrátí, neboť zákon musí schválit také senát a prezident.  

Proti zákonu o DPH nejhlasitěji brojí železničáři, kteří usilují hlavně o zachování výhodnosti režijních jízdenek. Železnici by proto stávka zřejmě postihla nejvíce. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů, například závodního stravování, slev na zboží nebo bydlení na ubytovnách. Dopraváky proto podporují i další organizace, třeba stavbaři, pracovníci v kultuře nebo kováci.