Rozhodnutí, zda se část magistrála v centru metropole ukryje pod zem, se opět odsunulo. Stavba má totiž přijít jen v první etapě na více než dvanáct miliard korun - a ty hlavní město nemá. Požádalo tedy stát, aby mu většinu potřebné sumy poskytl. Ekonomičtí ministři však v pátek jednání o tom, zda Praze dají požadovaných osm a půl miliardy korun, přerušili.

To, že by stát metropoli přispěl, není přitom příliš reálné. Ministerstvo financí je totiž dlouhodobě proti. "Nemyslíme si, že tento projekt je ekonomicky efektivní. Rozpočet je navíc napjatý a přemýšlíme kde ještě šetřit,“ řekl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

Krátký tunel nad Muzeem

O svedení magistrály nad Václavským náměstím pod zem se vedou diskuse už řadu let. Důvodem je kromě zklidnění dopravy v srdci metropole i snaha vytvořit z centra města velkou pěší zónu od Můstku až po Vinohradskou třídu.

Před třemi lety plány nabraly konkrétní obrysy a diskuse se vedly v podstatě o jediném: Jak dlouhý by uvedený tunel měl být.

Nakonec převážila nejkratší varianta, kterou pro hlavní město navrhli projektanti firmy SATRA: tunel se zaboří do země vedle budovy Státní opery a vynoří se těsně za Národním muzeem v Čelakovského sadech - tedy před náměstím I.P. Pavlova.

Proti této variantě je ale dlouhodobě druhá městská část. "Řeší jen situaci na Praze 1 nad Václavským náměstím, nám vůbec nepomůže,“ říká starostka Jana Černochová, která trvá na tom, aby tunel ze směru od Hlavního nádraží končil až za náměstím I. P. Pavlova, které je jednou z nejzatíženějších křižovatek v metropoli. Pokud nebude dlouhý tunel, tak je podle ní lepší nestavět žádný.

Infarkt a plastika uší

Ukrytí magistrály do tunelu má ovšem řadu odpůrců. Kromě Prahy 2 i ze strany ekologů a občanských sdružení. Kritici ale poukazují na to, že nový tunel přivede ještě víc aut do centra metropole. A požadují aby Praha i stát podporovaly opak - tedy řešily předevších obchvat Prahy. Stavba je navíc podle nich příliš drahá: I krátký tunel má totiž stát podle loňských propočtů 12,7 miliardy korun.

Jeho rozpočet kromě příspěvku 8,3 miliard od Státního fondu dopravní infrastruktury počítá s 2,5 miliardami od města a téměř dvěmi miliardami od soukromých investorů, kteří by v okolí postavili podzemní garáže. Osmdesáti miliony korun by pak mělo přispět i ministerstvo kultury.

"Dálnice do centra města nepatří. Zaplaťte raději nové linky metra a tramvají, zlepšení městské a příměstské železnice, nebo opravte silnice a chodníky,“ říká mluvčí iniciativy Auto*Mat Pavel Křivohlávek.

"Připomíná to situaci, kdy člověk s infarktem vydá poslední peníze za estetickou úpravu ušního boltce. Pražská doprava potřebuje systémové změny, nikoliv problém neřešící plastickou operaci. Proto snahu vydat 8 miliard korun za 800 metrů tunelu odmítáme,” uvedl předseda Strany zelených Ondřej Liška.

Preferujeme jiné projekty

A zapravdu odpůrcům dává i ministerstvo financí. "Pokud by se peníze měly dávat, tak na stavby jiného typu než ty, které přivedou další dopravu do města,“ uvedl mluvčí Jakob.

O tom, kdy padne definitivní verdikt, zda stát na ukrytí pražské magistrály pod zem přispěje a defacto tak umožní tuto stavbu, nyní musí rozhodnout premiér Jan Fischer. A to tím, že rozhodne, zda a kdy materiál ministrům znovu předloží. Podle již citovaného Jakoba to ale není příliš reálné.