V Česku začíná éra kácení billboardů kolem dálnic. Příští rok jich podle ministerstva dopravy může zmizet na 400, další rok pak 500. Poté už budou české rychlostní silnice a dálnice téměř bez velkoplošných reklam. Důvod je jednoduchý. Končí nevýhodné smlouvy uzavřené v devadesátých letech a ministerstvo už souhlasy s umístěním reklam rozdávat nebude.

Česko tak zřejmě přestane připomínat  východoevropskou plakátovou zemi. „Není naším zájmem prodlužovat souhlas s umístěním billboardů. Po roce 2012 jich budou v Česku zhruba dva tisíce, a to zejména u silnic ve správě krajských úřadů,“ řekl ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Pavel Šustr.

Reklamy za trest

Rušit předčasně smlouvy s reklamními agenturami podle ministerstva dopravy nejde. „Byly bohužel nevýhodně nastaveny a stát by platil sankce,“ řekl mluvčí resortu Karel Hanzelka. Že ministerstvo nebude mít za rok po vypršení původního souhlasu lehkou pozici, ukazuje čerstvý případ z Pardubicka.

Tamní krajský úřad se chce zbavit billboardu u silnice mezi Chrudimí a Pardubicemi. Patří firmě Barth Media. Společnosti se ale neprodloužení smlouvy nelíbilo, a tak se odvolala k ministerstvu dopravy.
To odstartovalo dvouletý spor, soud nakonec celý případ vrátil zase na začátek.

Důvody policie k zamítnutí žádosti o prodloužení prý byly neopodstatněné. Policie tak ale začátkem roku rozhodla znovu a krajský úřad se nyní snaží se společností na odstranění dohodnout. Na místě se navíc mezitím  stala nehoda, naštěstí ne smrtelná. Tehdy se do případu vložila i nezisková organizace Acta non verba, která proti billboardům u silnic a dálnic bojuje. „Vyzvali jsme úředníky, ať billboard  odstraní a pak jsme na ně podali trestní oznámení pro obecné ohrožení,“ říká ředitel organizace Vojtěch Razima.

Podle společnosti Barth Media je problém v úřednících a policii. „Vykládají si předpisy po svém. Nejdříve se vyjádří kladně a pak nám povolení neprodlouží,“ stěžuje si Jan Mikula z vedení firmy. Jak bude jeho společnost postupovat, ale říct nechtěl.

Nebezpečné billboardy

Ministerstvo samo nemá rozhodující slovo v tom, zda u silnic a dálnic obří reklamy vyrostou. Dává pouze souhlas s umístěním, posvětit ho ale musejí stavební úřady spádových měst. Na druhou stranu má ale souhlas velkou váhu. Když ministerstvo přestalo souhlasy udělovat, reklamy kolem dálnic přestaly růst. „Kolem nových úseků už velké billboardy nejsou,“ říká Karel Hanzelka.

Pokud i po roce 2012 u dálnic billboardy zůstanou, půjde jen o ty, které neodporují zákonu. To znamená, že jsou 250 metrů od krajnice. Tam už reklamní agentury souhlas ministerstva nebo kraje nepotřebují, protože billboardy nezasahují do ochranného pásma silnice.

Velkoplošné reklamy jsou podle dopravních odborníků nebezpečné hned ve dvou případech. Jednak rozptylují řidiče od sledování provozu, navíc se jim mohou stát osudnými při dopravní nehodě.

Sedmdesát mrtvých

Podle policejních statistik havarovalo v prvním pololetí letošního roku 7777 aut kvůli srážce s takzvanou pevnou překážkou, 70 lidí kvůli tomu zemřelo. Do dopravních značek nebo reklam narazilo 1221 aut a zemřelo 7 lidí.

Pro stát přitom nejsou reklamy výrazným zdrojem příjmů. Podle fragmentu výpisů Ředitelství silnic, který mají HN k dispozici, vydělá stát na 489 billboardech přibližně 10 milionů ročně.

Odhadovaný zisk reklamních agentur z tohoto počtu je přitom téměř 77 milionů korun.