Už během podzimu začnou řadovým občanským demokratům chodit do e-mailů obchodní nabídky, třeba od telefonních operátorů či bank. Strana totiž řeší nedostatek financí, a tak se rozhodla svých více než třicet tisíc členů nabídnout k marketingovým účelům. "Už jsme podepsali nějaké smlouvy," přiznal HN manažer ODS Jan Kočí.

Za nápadem využít členskou databázi a ukrojit pro ODS díl ze čtyřmiliardového byznysu v tzv. directmarketingu stojí bývalý místopředseda strany Ivan Langer.

"Moje představa byla taková, že se k šíření nabídek použijí e-maily nebo náš intranet," upřesnil exministr vnitra. Tak to skutečně bude probíhat – reklama přes e-maily, stranický magazín či na interních stránkách ODS.

Adresy jim ale nedáme!

Adresy konkrétních lidí si ale strana nechá pro sebe, firmám jen zaručí, že se jejich nabídka dostane k desítkám tisíc členů. „Když to někdo nebude chtít dostávat, vyškrtneme ho samozřejmě ze seznamu,“ ujišťuje mluvčí ODS Tomáš Bartovský.

Občanští demokraté by na „prodeji“ členů mohli vydělat až několik milionů, mají totiž atraktivní sociální strukturu: je mezi nimi hodně vysokoškoláků a lidí z měst s nadprůměrnými příjmy. Za jednoho příjemce reklamní nabídky by mohli dostat deset až patnáct korun, celkem tedy až půl milionu od jedné firmy.

Zpeněžení členské základny by ODS mohlo pomoci zalepit díru v rozpočtu, která jí vznikne snížením každoročního státního příspěvku stranám za poslance, senátory a krajské zastupitele.

ODS není jediná strana, která vymýšlí, jak naplnit svou kasu. Zelení v nejbližší době umožní, aby jim lidé posílali sponzorské dary přes internet platební kartou.