Vládci pražského magistrátu z ODS a ČSSD v úterý dopoledne rokovali o dopravní koncepci, kterou ministr dopravy Vít Bárta (VV) představil letos v lednu. A nenechali na ní nit suchou.

„Nazval bych ji spíš antistrategií než superstrategií,“ prohlásil po jednání rady první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). Ten také za hlavní město posílal ministrovi připomínky. „Je zvláštní, že na poznámky k materiálu, který se věnuje následujícímu patnáctiletému období, jsme měli jen deset dní,“ postěžoval si.

Radní chtějí jezdit na letiště vlakem

Praze na koncepci vadí tři věci. Předně to, že ministr chce na dostavbu pražského dálničního okruhu vyzkoušet spolupráci se soukromými firmami. „PPP projekty nejsou ozkoušené a může to vést k oddálení staveb, Praha bude pokusným králíkem,“ řekl Březina. Strategie počítá s tím, že úsek mezi Běchovicemi a dálnicí D1 by se mohl začít stavět v roce 2013.

Další výtka magistrátu směřuje k železnicím. Prý je chybou, že Bártovi úředníci přestali počítat se stavbou železniční trati na letiště Ruzyně. Náměstek Březina chce proto zkusit jednat s ministerstvem, aby na aeroport nejezdil rychlovlak, ale klasický motorák.

Třetí výhradou, kterou zástupci metropole kritizují, je postoj k pražské hromadné dopravě. Ve strategii totiž není ani zmínka o tom, že by stát do roku 2025 přispěl například na rozšiřování metra. „Jsem realista. Bude stačit, když ministerstvo jasně řekne, že v operačních programech EU pro období po roce 2013 bude samostatná sekce vyhrazená na metro,“ uvedl Březina.

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS), který je tento týden na dovolené, ještě před svým odjezdem svolal kvůli dopravní strategii ministerstva dopravy mimořádné zastupitelstvo. To se sejde ve čtvrtek 24. března.