Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii se v květnu zvýšil meziročně o 7,1 procenta na téměř 1,21 milionu. Z pěti největších evropských trhů byl prodej vyšší v Německu, Itálii a Francii, v Británii a Španělsku naopak klesl. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

V celé Evropě, tedy včetně Norska, Švýcarska a Islandu, prodej vzrostl o 7,6 procenta na 1,25 milionu vozů. V Německu se prodej zvýšil o 22 procent, ve Francii o 6,1 procenta a Itálii o 3,6 procenta. Naopak v Británii klesl o 1,7 procenta a Španělsku o 23,3 procenta.

 

Ze zemí EU největší růst prodeje zaznamenaly Lotyšsko, Estonsko a Litva, naopak největší propad poptávky po autech byl v Řecku a Portugalsku. V České republice se prodej snížil o 2,5 procenta, na Slovensku stoupl o 32,1 procenta.

,,Slovenský trh po jejich šrotovném dramaticky propadl a také krize se tam projevila ve větší míře. Možná, že i obavy z důsledků zavádění eura vedly k tomu, že loňský prodej byl hodně špatný. Ty slovenské výsledky vypadají dobře jen ve srovnání s 2010, absolutní čísla jsou pořád špatná," zhodnotil pro server IHNED.cz šéfredaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký.

 


 

Na otázky serveru IHNED.cz odpověděl šéfredaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký.

1) Meziročně se počet registrací v EU zvýšil o více než 7 procent, za období od ledna do května ale oslabil o 0,8 procenta. Jaká je tedy v současnosti situace na evropském trhu s auty? 

Meziroční srovnávání je stále ještě ovlivněno tím, jak vloni v jednotlivých zemích dobíhaly různé podpůrné akce ("šrotovné"). Reálné srovnání s loňským rokem nabízí Německo, kde šrotovné skončilo už v roce 2009, a země jako Belgie, Nizozemsko, Rakousko, Švýcarsko nebo Skandinávie, kde nic takového nebylo. A v těchto zemích prodej nových aut všeobecně hodně výrazně roste. 

2) Kde se dají najít důvody tak vysokého rozdílu mezi počtem registrací na Slovensku (+ 32 % y/y) a v Česku (- 2,5 % y/y) ?

Slovenský trh po jejich šrotovném dramaticky propadl a také krize se tam projevila ve větší míře. Možná, že i obavy z důsledků zavádění eura vedly k tomu, že loňský prodej byl hodně špatný. Ty slovenské výsledky vypadají dobře jen ve srovnání s 2010, absolutní čísla jsou pořád špatná.

 3) Které značky ze současného evropského růstu těží?

Jednoznačně celý koncern Volkswagen - díky Německu ale i proto, že je silný na všech rostoucích trzích, Hyundai/Kia (tento koncern roste dlouhodobě) a luxusní značky. Hodně si polepšil i Opel. Relativní úspěch některých japonských značek zase vychází z velkého poklesu, který je postihl vloni.

 4) Překvapily Vás osobně výkony některých zemích nebo značek, ať už pozitivně nebo negativně?

Trend v zemích bez šrotovného (viz výše) je určitě mnohem lepší, než se dalo očekávat.

Negativním překvapením jsou výsledky Renaultu a nečekaný je pokles prodeje Jaguaru, možná daný čekáním na modernizované modely.

 

Za pět měsíců letošního roku však prodej v EU klesl o 0,8 procenta na 5,89 milionu vozů. Velká část evropských trhů sice rostla, avšak přední trhy, jako Británie, Itálie a Španělsko, zaznamenaly propad poptávky. Nejvíce vozů, 1,33 milionu, bylo registrováno v Německu, o 13,1 procenta více než ve stejném období loni.

Prodej Volkswagenu v EU v květnu vzrostl o 15,1 procenta na téměř 289.000 vozů, z toho prodej české Škoda Auto se zvýšil o 17,2 procenta. Nejvyšší růst prodeje zaznamenaly automobilky Mitsubishi, Volvo, Nissan, BMW a díky divizi Opel rovněž americká General Motors. Naopak prodej Renaultu, Toyoty, Mazdy a Chrysleru klesl.

registrace

Zdroj: ACEA.be