Konsorcium, jehož součástí je česká firma Bögl a Krýsl, má šanci dostavět jeden z dálničních úseků mezi Varšavou a Lodží, ze kterých před časem dostala výpověď čínská firma Covec. V pondělí o tom informují polská média.
Konsorcium firem Dolnoślaskie Surowce Skalne (DSS) a Bögl a Krýsl polské ředitelství silnic a dálnic pozvalo k exkluzivnímu jednání o dokončení stavby 20kilometrového úseku dálnice, píše Dziennik-Gazeta Prawna. DSS byl subdodavatelem čínského Covecu, prodával mu stavební materiál.
Česká stavební firma Bögl a Krýsl byla jedním ze subdodavatelů stavby mostu ve Studénce, který se před dvěma lety zřítil na trať a způsobil vlakové neštěstí. V celé kauze zatím nepadl rozsudek.
Čínská firma Covec v roce 2009 vyhrála výběrové řízení na stavbu dvou úseků vznikající dálnice A2 v části mezi Varšavou a Lodží. Její nabídka v hodnotě 1,3 miliardy zlotých (7,9 miliardy korun) byla až o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence. Letos na jaře se ale stavební práce zastavily, Covec neplatil subdodavatelům. Před několika týdny proto dostal ze stavby výpověď. Na kolik nakonec stavba dvou dálničních úseků v celkové délce skoro 50 kilometrů polský stát vyjde, není zatím jasné.
Polákům se sázka na levné čínské dálnice nevyplácí. Stavby mají před Eurem 2012 zpoždění - čtěte ZDE
Největší šanci dostavět delší, skoro 30kilometrový úsek má nadnárodní firma Eurovia, která je součástí francouzského koncernu Vinci.
Česká stavební firma Bögl a Krýsl letos uspěla například v tendru na stavbu dálnice na Slovensku. Se slovenským Váhostavem-SK u Levoče postaví devět kilometrů dlouhý úsek dálnice. V Polsku již staví mimo jiné obchvat Zerardówa, což je napojení na dálnici A1, a dále obchvat Jastrzebie. O firmě média nedávno psala také v souvislosti s vyšetřováním případu železničního neštěstí ve Studénce, kde byl podnik jedním ze subdodavatelů. V kauze zatím žádný rozsudek nepadl.
Polská vláda chce, aby se po dálnici dalo jezdit příští rok začátkem června, kdy v Polsku a na Ukrajině začne mistrovství Evropy ve fotbale. Dálnice A2 má propojit Varšavu s německou hranicí, vede také přes Poznaň, jedno z pořadatelských měst.
Przemyslaw Skonieczny z polské pobočky firmy Eurovia tvrdí, že skončení stavebních prací v plánovaném termínu bude těžké, zvládnou se to ale prý dá. Nevylučuje, že do Polska by mohli přijet také čeští a němečtí zaměstnanci Eurovie.