Od pondělí 1. srpna vstupuje v platnost nová úprava silničního zákona, která ruší bodový postih do 0,3 promile alkoholu v krvi, dovoluje zabavit auto účastníkům ilegálních závodů. Nejvíce čtenářských reakcí však vyvolala povinnost v zimě přezout pneumatiky a právo městské policie měřit rychlost bez upozorňujících značek.

Mnoho uživatelů negativně pohlíží na vybírání pokut strážníky jako na příspěvek do kasy města, které si tak často vylepšuje rozpočet. Jan Wagner z Prahy zaslal názor, že městská policie by mohla být zrušena úplně.

"V první řadě bych zrušil institut městské policie. Z té by pak velká část strážníků mohla působit v policii státní tak, aby její stavy byly dostatečné. ... Tento aparát zcela prokazatelně neslouží k účelu, ke kterému byl vytvořen - tj. viz. vyhláška. Činnost současné městské policie a to nejen té v Praze se politováníhodně soustředí pouze na kontrolu a následný odtah špatně zaparkovaných vozidel a zcela okrajově pak na hlídání přechodů pro chodce u škol a školek. Myslím tedy, že funkce městské policie je vzhledem k neuvěřitelně vysokým nákladům na tuto složku pro svou neefektivnost zcela mimo zájem společnosti a není proto žádný důvod jí dále provozovat.

Za pravdu mu dává diskutující Kapustin, který je proti, aby městská policie vybírala pokuty v rámci navyšování městského rozpočtu. "Nemám problém s měřením rychlostí, mám problém s privatizaci městské policie. Od 1.8.2011 již považují městskou policii za soukromou službu čili bezpečnostní agenturu města. Městka policie by měla mít dle mého názoru status četnictva a tedy spadat pod zákon o služebním poměru příslušného bezpečnostního sbor s jeho výhodami ( sice již skoro žádné nejsou) i s nevýhodami z běžným občanským životem . Také jsem zastance toho, aby příjem ze spáchání přestupku byl příjmem státu, nikoliv obci.

Anonym se dokonce obává, že strážníci opět budou měřit na naprosto nesmyslných místech, kde to není o rychlosti, ale o vybírání. "Před 3 roky mne pyšně chytili na dlouhém přehledném úseku na 56 km/h - podle jejich názoru jsem byl pirát silnic. Jinak podotýkám, ze mám čisté konto a jezdím cca 50 tis. ročně. U školy jsem je měřit ještě v životě neviděl." Měření státní dopravní policie mu nevadí, ti měří většinou tam, kde to má skutečně smysl. Dodává, že městská policie je jenom od toho, aby plnila kasu měst.

Zimní gumy nejsou všechno

Dalším velmi diskutovaným tématem byla povinnost přezouvat na zimní pneumatiky. Někteří si nařízení chválí: "Nevím, proč je okolo zimních gum tolik diskuzí. Prokazatelně zlepšují trakci na sněhu atd. Jezdím denně celý rok a tak vím o čem mluvím. Na druhé straně je pravda, že v 1. řadě by měl řidič "přizpůsobit rychlost jízdy stavu povaze vozovky, klimatickým podmínkám, svým schopnostem, stavu vozidla a nákladu atd." a to je dnes mnohdy problém. Prostě mnoho lidí si myslí, že zdolá fyzikální zákony. Na druhé straně jsou zimní gumy určitě lepší než letní a navíc mnohdy ojeté," píše General der Panzertruppen.

I jiní vyzdvihují fakt, že zimní obutí není samospásné, ale že je nutné přizpůsobit jízdu podmínkám, podle anonymního uživatele je problém hlavně v technice jízdy: "Pěkná myšlenka a jistě praktické, jenže se dostáváme do stavu, kdy zase odpovědnost někoho za něco přesouvají masivně na automobilisty. Zimní guma v lecčem pomůže, jenže to není lék na všechno. Pokud je silnice umrzlá, tak tam je i zimní guma nanic. Pokud se jede jako v létě, tak je zase k ničemu. Celý problém spočívá v technice jízdy a v tom, jak si ten či onen uvědomí, že je zima a obvykle to klouže."

 

Na druhou stranu se mnozí pozastavují nad touto povinností, protože ne každý najede za rok tolik kilometrů, aby se mu přezouvání vyplatilo. Další
anonym tvrdí: "Výsledek je, že velká část lidí opravdu začíná, díky mediální masáži, jezdit na zimních i v létě. Protože jestli najedou 5000 km ročně, tak nechtějí každé 2500 km přezouvat."

 

Takže podle něj, "kvůli bezpečnosti", jezdí 98% doby na pneumatikách s o desítky procent delší brzdnou dráhou. Také poukazuje na specifické vlastnosti zimního obutí: "Zimní pneumatiky jsou lepší jen na sněhu. Na suché vozovce jsou letní lepší i při -15°C - vhodnější vzorek letních "přetlačí" vhodnější směs zimních. Za břečky je to vyrovnané - záleží na konkrétním typu pneumatiky a rozbředlosti břečky. Je li hodně vodovatá, vyhrají letní. Při 0°C na vodě jsou už jednoznačně lepší letní."

Uživatel pod jménem "P" vidí řešení tohoto problému v následování německé cesty: "Němci si můžou vybrat, buď celoroční, nebo zimní."

 

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru