Pražští radní dostanou v úterý do ruky audit, který je rozhodně nepotěší. Společnost Deloitte v něm totiž jasně píše, že odbor městského investora (OMI), přes který "tečou" miliardy korun, nikdo pořádně neřídí.
Důsledkem toho nekontrolovaně rostou náklady na jednotlivé stavby, prodlužuje se doba dokončení a zvyšuje se rozestavěnost.
Audit zadal radní Radek Lohynský (ODS), pod kterého odbor spadá.
"Materiál nám potvrdil předpoklad, že v činnosti OMI existují systémové nedostatky. Nechci před úterním jednáním komentovat jednotlivá zjištění, z mého pohledu je velmi důležitý soubor navržených opatření, který bude muset management v čele s ředitelem začít okamžitě implementovat," řekl Lohynský.
Metrostav šetřil a lil do Blanky málo betonu. Praha pátrá, proč selhal dozor - čtěte ZDE
Praha už chystá tunel Blanka 2. Podívejte se, jak má vypadat - čtěte ZDE
Radní chce v úterý navrhnout organizační změnu na OMI, která by měla posílit kontrolu a manažerské vedení jednotlivých projektů.
Závažné nedostatky
Audit především ukazuje na to, že odbor městského investora, který zajišťuje stavby typu tunel Blanka, ústřední čistírny odpadních vod i metra, nemá nikdo pod kontrolou. Chybí dokonce i dokumenty, které by odůvodňovaly zvýšení nákladů či vyřízení reklamací.
Důvodem chaosu na odboru mohou být i chybějící jednotná pravidla a metodika, jak postupovat.
Praha má za tunel Blanka zaplatit záhadné 4 miliardy, pro které nejsou doklady - čtěte ZDE
"Analýza projektů od roku 2008 do roku 2012 odhalila, že celkové náklady jednotlivých staveb nekontrolovaně rostou, a to bez náležitého zdůvodnění a argumentace, proč k tomu dochází," uvádí se ve zprávě. Pod OMI přitom nyní spadá na 170 staveb.
Podle auditorů odbor neplánuje investice ve střednědobém horizontu, ale pouze z roku na rok. Přidělenými penězi se často zaplatí pouze staré dluhy. Důsledkem toho je mimo jiné vysoká rozestavěnost, prodlužování doby dokončení a nedostatek peněz na financování staveb.
Podceněná rizika
Podle auditu mají některé projekty nedodělky, často ale není stanoven nikdo, kdo by se reklamacemi zabýval. OMI se údajně také nezabývá riziky, která u projektů mohou nastat.
Ukázkou toho je, že neexistuje varianta pro to, pokud Praha nedostane na přestavbu ústřední čistírny odpadních vod peníze z evropských fondů.
V tunelu Blanka mají být kachlíčky za 77 milionů. Primátor Svoboda chce levnější - čtěte ZDE