Právě skončená digitalizace televizního vysílání má jednoho jasného vítěze. Nejsou to nové televizní stanice ani zkušení matadoři Nova s Primou. Zrušení analogového vysílání nejvíce pomohlo firmám nabízejícím placené televizní vysílání. Podle údajů České asociace elektronických komunikací jim loni počet diváků stoupl o téměř 30 procent a letos se očekává minimálně 20procentní zvýšení.

Největší růst přitom zaznamenávají společnosti nabízející satelitní příjem, které mají prakticky 100procentní pokrytí, a jejich signál je tak dostupný i v místech bez kabelových rozvodů či se slabým signálem pozemního vysílání. Rovněž se mohou pochlubit širší nabídkou kanálů v HD rozlišení.

Poskytovatelům satelitního vysílání nahrává i fakt, že na trhu je stále více televizorů s již integrovaným satelitním tunerem. K takovému přístroji lze rovnou připojit přijímací parabolu, a není nutné pořizovat speciální set top box.

"Registrujeme spoustu zákazníků pozemního digitálního vysílání, kteří nejsou spokojeni s kvalitou signálu nebo chtějí rozšířit svoji programovou nabídku," říká Lucie Gleichová ze společnosti Media Vision. Firma nabízí karty pro příjem satelitního vysílání pod značkou CS Link, letos v září navíc odkoupila svého konkurenta Skylink. Samotná Media Vision má 700 tisíc zákazníků a obě firmy celkově 2,2 milionu klientů.

UPC narazila na strop

Většina z nich využívá pouze základní nabídku, kdy jednorázově zakoupí dekódovací kartu, a další provoz je už zdarma. Pravidelně platících klientů CS Linku a Skylinku je výrazně méně. "Podíl placené rozšířené nabídky kolísá mezi 15 a 20 procenty," říká Jaromír Glisník ze Skylinku. Podobný podíl je také u CS Linku. Celkově mají obě společnosti přibližně 360 tisíc pravidelně platících klientů, přičemž jejich počet výrazně roste. "Momentálně o desítky procent měsíčně," dodává Gleichová.

Podobnou zkušenost zaznamenal také konkurenční freeSAT (někdejší UPC Direct). Podle ředitele firmy pro Českou republiku a Slovensko Jiřího Kravala se množství zákazníků od poloviny letošního roku zvyšuje, v září měla 80 tisíc platících klientů, o čtyři stovky více než v předchozím čtvrtletí. Podle Kravala firmě pomohlo vyčlenění z mateřské společnosti UPC ČR a přejmenování služby na freeSAT. "Samostatná firma dokáže satelit mnohem lépe propagovat, v rámci UPC jsme byli vždy na druhé koleji," dodává Kraval.

Naopak svého maxima zjevně dosáhla největší tuzemská kabelová televize UPC Česká republika. "Počet našich zákazníků je stabilní. Je jich něco málo přes půl milionu," komentuje tiskový mluvčí František Malina.

Nové zákazníky však nezískávají pouze satelitní televize, ale dařit se začíná také dalším poskytovatelům. Příkladem je donedávna stagnující televize šířená prostřednictvím internetové sítě O2 TV od Telefóniky. Ta si dlouho držela stabilní počet 130 tisíc zákazníků, nicméně podle Daniela Vondráčka, který má O2 TV na starost, nastává v poslední době rozvoj služby. "Měsíčně jde sice o tisícovku nových klientů, ale vzhledem ke stagnaci kabelových televizí to považujeme za úspěch," dodává Vondráček.

HD kvalita je žádaná

Jedním z tahounů prodeje je vysílání s vysokým rozlišením. "Lidé si kupují stále větší televizory a zjišťují, že standardní kvalita vysílání na velké obrazovce neposkytuje dostatečnou kvalitu obrazu," říká Jaromír Glisník. Na moderních plazmových a LCD obrazovkách má totiž klasické vysílání, takzvané SD, viditelně horší obraz. Projevuje se to zejména u rychlých sportovních přenosů nebo přírodovědných dokumentů, které jsou neostré.

Nejlepší potenciál pro HD vysílání má právě satelit, přes který mohou vysílat desítky až stovky stanic v dostatečné kvalitě. "Jedna stanice ve vysokém rozlišení však zabere prostor jako čtyři stanice normální, proto musíme zařazení HD kanálů dobře zvažovat," říká Kraval z freeSAT, která momentálně nabízí 10 kanálů ve vysokém rozlišení a plánuje zařadit další. Mezi nejžádanější patří filmový HBO, přírodopisný National Geographic nebo History HD, které jsou k dispozici s dabingem či titulky.

Ještě větší množství stanic má Skylink, který nabízí 19 programů ve vysokém rozlišení, na satelitu je navíc k dispozici řada dalších kanálů zahraničních televizí zdarma. Díky spojení se Skylinkem má dnes podobné množství programů v nabídce také CS Link, který donedávna se svými pěti programy zaostával.

S nabídkou vysílání ve vysokém rozlišení před měsícem přišla také Telefónica, které to umožnila změna služby ADSL na rychlejší VDSL. "Na starších linkách taková nabídka neměla smysl, protože by lidem při koukání na televizi nefungoval internet," říká Daniel Vondráček. Při VDSL však je možné zároveň sledovat televizi v HD kvalitě i "surfovat". O2 TV nyní nabízí šest programů v HD kvalitě a připravuje zařazení dalších.

Klasickým poskytovatelům placené televize však pomalu přichází nová konkurence z počítačových firem. Například Apple nedávno začal v Česku prodávat svoji Apple TV, která nabízí množství placených filmů a seriálů. Prozatím však v původním znění. Kdy a jestli vůbec nabídne obsah v češtině, není jasné a sama firma se k tomu nechce vyjadřovat.

Pavel Kočička


5,9 mld. Kč
Tolik se letos protočí na trhu s placenými televizemi.

Související