Lidé z divadelního oboru považují odvolání ředitele Národního divadla Ondřeje Černého za nestandardní a zdůvodnění za nedostatečné.

Krok ministryně kultury Aleny Hanákové naopak schvalují odboráři z pražské Státní opery, která je od začátku letošního roku sloučena s ND.

Ministryně kultury v pátek dopoledne Černého náhle odvolala půl roku před vypršením jeho řádného mandátu. Podle jejího vyjádření byla jedním z důvodů stagnace v transformaci divadla.

Reakce na odvolání Ondřeje Černého:
Roman Bělor
ředitel festivalu Pražské jaro

Situaci považuji za nepřehlednou, důvody odvolání ředitele Národního divadla nesdílím. Úkol reorganizace (pražské operní scény) je velmi náročný a ředitel, který to dostal za úkol, měl asi dostat delší důvěru.

Ministerstvo bude těžko hledat někoho, kdo se do transformace nyní pustí. Fúze ND a SOP je legitimní, ale rychlost, s jakou se postupuje, překvapivá. Očekávat hmatatelné výsledky hned je téměř nereálné.

Miroslav Svoboda
předseda operních odborů

Pro pana Černého na páteční odpolední tiskové konferenci mluvil jeho management, ale normální umělci už toho mají plné zuby. Pro nás je situace demotivující od prvního dne, kdy byl pan Černý pověřen vedením Státní opery. Od té doby se provoz začal hroutit a hroutí se dál.

Jan Burian
ředitel Divadla J.K. Tyla v Plzni

Postup odvolání Ondřeje Černého je výjimečný a neobvyklý. Doufám, že stejně důležité a neobvyklé jsou ty důvody. Energie by se měla napřít k nějakému konceptu, jakým způsobem bude Národní divadlo dále působit, protože to je to, co od jeho sloučení se Státní operou nejvíce chybí.

Jan Hančil
děkan DAMU

Všechny indicie naznačují, že šlo o zcela nestandardní krok. Zdůvodnění MKČR pokládám za obecné a naprosto neuspokojivé.

Pokud něco destabilizuje situaci v divadle, pokud něco může otrávit chuť do práce elitních tvůrčích pracovníků, kteří v něm působí, jsou to právě podobné zásahy ministerstva. Jako člověk, který to v pozici zaměstnance ND sám zažil, vím, o čem mluvím.

Odvolat takto na hodinu ředitele Národního divadla je dehonestace jeho osoby, protože tímto způsobem se odvolávají pouze osoby podezřelé z majetkové trestné činnosti nebo v případě opravdu závažných manažerských selhání.

Marta Smolíková
předsedkyně sdružení ProCulture

Je to hození kapitána na rozbouřeném moři přes palubu s tím, že loď nějak dopluje a v přístavu nastoupí někdo nový.

Prostředí Národního divadla by mělo pro celou společnost určovat normy uctivosti a zdvořilosti. Nepřesvědčivě zdůvodněné a klopotné odvolání ředitele je mimo selský rozum. Pokud je divadlo opravdu ekonomicky nestabilní, je třeba nejprve hledat podíl zřizovatele, který určuje rozpočet a svému podřízenému zadal spojení dvou velkých institucí, Národního divadla a Státní opery.

Michal Horáček
textař a producent

Philip Marlowe pěkně píše, že se v tramvaji setkal "se skupinou náctiletých s IQ na rozhraní schopnosti rozeznat světlo od tmy". I ti jsou však myšlenkovými giganty ve srovnání s ministryní kultury (sic), soudě aspoň podle toho, jak v televizi vysvětlovala náhlé odvolání ředitele Národního divadla.

Překonala tak mnohé a zdá se, že to je vrchol. A přesto u těchto lidí člověk nikdy neví a na mysl se vtírá heslo dávných let: Dneska rekord, zítra norma. (zdroj: Facebook.com)

Reakce z Národního divadla:
Rocc
umělecký ředitel Opery ND

S náměstkem Sankotem jsme v dobré víře mluvili o koncepci. V úvodním slovu se zmínil, že není zasvěcený do situace a že funkční období ředitele Černého potrvá do března 2013. Vyslovil naději, že s námi připraví koncepci. Ale léto je pryč, koncepce nikde a pan Sankot byl nyní povolán na ředitelskou pozici.

Nemohu to komentovat, protože pana Sankota nemohu brát vážně.

Michal Dočekal
umělecký ředitel Činohry ND

Takovýto způsob odvolání ředitele je možný jen v případě, že jde ruku v ruce s žalobou. V tomto případě tomu tak není.

Je to nepřijatelné a je mi to osobně líto. Divadlu to pomoci nemůže a ovlivňuje to negativně celou společnost.

Ondřej Černý
odvolaný ředitel Národního divadla

Dlouhodobě jsem říkal, že ministerstvo kultury musí najít vhodnou osobnost, která bude schopna převzít ředitelskou funkci. Proto jsme dnes ráno v dobré víře zaslali dopis paní ministryni. Očekával jsem, že po něm ministerstvo kultury začne komunikovat a tu osobnost najde. Našla ji po pár minutách.

S paní ministryní jsem poslední měsíce komunikoval často, a byla to komunikace příjemná. Proti mé práci nebyly vzneseny žádné námitky. Nelze než se domnívat, že dopis, který jsme poslali v dobré víře, byl skutečně tím spouštěčem událostí.

Paní ministryně mě dnes žádným způsobem nekontaktovala, naposledy jsem ji viděl na obědě někdy asi před třemi týdny.