Radní hlavního města odsouhlasili přípravu změny územního plánu, která by měla vrátit tramvaje na Václavské náměstí. Trať směrem na Vinohradskou třídu přitom byla v těchto místech zrušena relativně nedávno, v 80. letech 20. století.

Podle úprav, které nechá město zpracovat, by tramvaje z Vodičkovy a Jindřišské mohly jezdit směrem k budově Národního muzea. Po cestě by však musely překonat frekventovanou magistrálu. Na úseku, který je zhruba 650 metrů dlouhý, by pak byly tři páry zastávek.

Podle náměstka primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) má trať odlehčit přetíženému dopravnímu uzlu na I. P. Pavlova. Jde totiž o jediné tramvajové spojení centra s Vinohrady. "Obnovení trati by mělo jít ruku v ruce se zklidněním magistrály," upřesnil politik.

Nepočítá se s původně uvažovaným zahloubením magistrály do tunelu, tramvaj bude frekventovanou komunikaci překonávat prostřednictvím úrovňové křižovatky.

Podle Hudečka zatím není jasné, zda budou tramvaje jezdit středem náměstí, nebo po stranách při chodnících. Zpracování změny územního plánu potrvá zhruba dva roky. Bude také záležet, jak se ke změně postaví pražské zastupitelstvo. Každopádně by se měla stát součástí nového metropolitního plánu.

Původně tramvaje jezdily až na Můstek a dále ulicemi Na Příkopě a 28. října. S takovou obnovou ale město nepočítá, v místech je nyní pěší zóna.

O možném návratu tramvají na Václavák se mluví řadu let. S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. S návratem tramvají ale nesouhlasila radnice Prahy 1.