Ministerstvo školství prověřuje čerpání dotací z EU na základních školách, pochybení už našlo u desítek z nich. Informoval o tom Hynek Jordán, manažer operačních programů ministerstva.

Zjištěné případy úřad předá finančním úřadům, školám tak bude hrozit vracení milionů korun. Projekt EU peníze základním školám, při němž si přes 3800 mimopražských základních škol zažádalo o 4,2 miliardy korun, měl přitom školám umožnit dosáhnout na evropské peníze bez složité administrativy.

"Za období realizace projektů EU peníze základním školám bylo dosud provedeno 222 kontrol na místě, z toho 43 ještě probíhá. U 62 projektů byly shledány nedostatky. Ve 45 případech z toho se jednalo o pochybení v postupech při zadávání veřejných zakázek," uvedl Jordán s tím, že zjištěná pochybení vyčíslili na 13,7 milionu korun. Kromě špatného nastavení zakázek prý byl také porušován autorský zákon.

Když kontrola zjistí porušení rozpočtové kázně, předá pak případ finančnímu úřadu. Ministerstvo ale nechce zveřejňovat školy, kde našli nedostatky. Stejně tak nechtějí úředníci spekulovat, jaké následky by mohla prověrka mít. Výši případné sankce určuje finanční úřad.

V tendrech vítězily firmy, které je připravovaly

Podle České televize hrozí vysoká pokuta například Základní škole ve Veřovicích na Novojičínsku. Kontrola totiž odhalila, že zakázka byla nastavena diskriminačně, tedy tak, aby mohly podmínky splnit jen některé firmy. Finanční úřad prý proto škole nařídit vrátit dotaci 420 korun korun plus zhruba dvousettisícové penále.

Ministerstvo přitom už loni v létě konstatovalo, že některé školy si prokazatelně nechaly zpracovat podmínky výběrového řízení od firmy, která se potom do tohoto řízení přihlásila. Školy se tak samy připravily o možnost vybrat si nejvýhodnější nabídku, protože podmínky zakázky byly šité na míru právě dané firmě.

Financování prostřednictvím takzvaných šablon přitom ministerstvo vyjednalo v Bruselu právě proto, aby se školy vyhnuly složité administrativě.

Stačilo jen vybrat si z připravených šablon, například na rozvoj čtenářské či matematické gramotnosti nebo rozvoj počítačových dovedností. Za peníze pak školy kupovaly hlavně vybavení, vedle počítačů třeba interaktivní tabule.

Nejvyšší kontrolní úřad ale systém kritizoval s tím, že umožňoval příjemcům dotací nakupovat i vybavení, které nijak nesouviselo s konkrétním projektem, například nábytek nebo bílou techniku. Peníze šly z problematického operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.