Je docela jedno, že je Česká republika vnitrozemský stát bez přístupu k moři. Bez námořní dopravy by lidé v celé Evropě, Česko nevyjímaje, měli dosti chudé Vánoce. Tři čtvrtiny veškerého zboží, jež dnes putuje do Evropské unie, totiž plují po moři.
Přes přístavy projde dokonce i 37 procent zboží v rámci EU. Na globálním obchodu se pak námořní doprava podílí z 90 procent. Její důležitost stále roste a spolu s tím i zájem o možnosti využití alternativních dopravních cest. V kurzu je nyní zejména možnost pravidelné plavby Severním ledovým oceánem a železniční přepravy nákladních kontejnerů mezi zeměmi EU, Ruskem a Čínou.
Svůj přínos by to mělo mít i pro české firmy. Jak pro ty, jež na Východ vyvážejí a chtějí vyvážet, tak pro ty, pro které jde o vizi budoucích zakázek na velkých infrastrukturních stavbách.
Podívejte se, kudy do Evropy putují čínské výrobky (klikněte pro zvětšení):
Jestli halu nepostavíme, chceme náhradu škody, vzkazuje "amazonský" developer Dobrovízi - čtěte ZDE
Rakouský dopravce Gebrüder Weiss chce posílit v Česku. V Brně investuje miliony eur - čtěte ZDE
Jak z nových dopravních spojení na trase EU-Rusko-Čína může těžit i Česká republika?
Odpověď najdete ve vánočním dvojčísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu nebo na zařízení se systémem Android.