Námořní plavidlo vyráběla společnost Nova České loděnice na zakázku nizozemského investora dva roky. Výtlak lodi je 4500 tun. „V minulosti byly v České republice vyrobeny i delší lodě, nikdy však s takovým výtlakem," připomněl Raba.

Plavba do Hamburku by měla trvat 7 dní, bylo kvůli ní nutné zvednout hladinu Labe. „Z důvodu vodních stavů jsme se dohodli s Povodím Vltavy, že se o 30 kubíků zvýší průtok na vltavské kaskádě," řekl Raba. Z Hamburku loď popluje po moři k nizozemskému investorovi.

Přepravu lodi zajišťují dva remorkéry, jeden za plavidlem, ten musí mít kvůli jeho výšce zvýšený zdvih kormidelny. Na přídi je pak umístěno dokormidlovací zařízení.

Plavidlo je určené pro veškeré typy suchého nákladu. „Bude mít povolení pro všechna moře a může přepravovat jak substráty, tak kusové zboží. Uvnitř jsou vestavitelné přepážky," řekl už dříve ředitel loděnic Ivan Troutnar.

Lodi ustoupila hala

Kvůli stavbě musela společnost upravit zázemí v křešické loděnici, aby byla vůbec schopna loď v požadovaných parametrech postavit a přesunout na Labe. Ustoupit musela část výrobní haly a jedné technické stavby.

„My jsme museli celou loděnici přizpůsobit stavbě lodi, ne jak tomu bývá naopak, protože loď přesahuje obvyklé rozměry lodí a výrobků, které tady byly dosud vyrobeny," doplnil Troutnar. I přesto vyjela loď z Děčína nekompletní, chybí v ní nástavby a horní díly, které společnost naložila do nákladního prostoru. Loď zkompletuje až sesterská loděnice v Nizozemsku, protože kompletní plavidlo by jinak neprojelo pod mostem v Drážďanech.

Zatím poslední novostavba

Pro děčínskou loděnici je to zatím poslední stavba, další zakázky ještě uzavřené nemá. Kromě staveb lodí se společnost zabývá opravami plavidel. Nedávno dokončila například opravu dna největšího českého remorkéru Beskydy.

Společnost má kromě provozu v Křešicích ještě loděnice v Mělníku a ve Valtířově na Ústecku. Ta je ale prázdná. V kraji přitom ještě na přelomu tisíciletí stavěly a opravovaly lodě stovky zaměstnanců. Dnes v Děčíně pracují tři desítky lidí. Další desítky dělníků si firma najímá jen na stavby lodí. V roce 2010 našla strategického partnera, nizozemskou společnost VeKa. Právě ta přinesla do Křešic zatím poslední zakázku.

„Je škoda, že se jedná o prozatím poslední nasmlouvanou novostavbu plavidla pro holandského partnera, a zároveň je otázkou, zda a jak se podaří zajistit další výrobní program. K této situaci dlouhodobě přispívají především nestabilní plavební podmínky, které v konečném důsledku ohrožují potřebný termín dodání vyrobených plavidel," připomněl Raba dlouho diskutovanou otázku výstavby plavebního stupně na Labi u Děčína.

Související