Řada logistických firem v Česku skladové prostory nevlastní, ale pronajímá si je. Nájem průmyslových nemovitostí se však na tuzemském trhu často udává v eurech. Po listopadové intervenci České národní banky tak logistické společnosti při měsíční výši nájmu 20 tis. eur ročně zaplatí za pronájem skladových prostor přepočteno na domácí měnu zhruba o 480 tis. korun více.

„Pronájmy skladových prostor jsou převážně udávány v eurech. Většina příjmů našich nájemníků je totiž také v eurech, protože se tyto firmy podílejí na vývozu zboží. Stejně tak bankovní úvěry se většinou poskytují v eurech,“ vysvětluje Remon Vos, jednatel společnosti CTP, která je předním developerem komerčních nemovitostí na českém trhu.

„Na primárním trhu skladových prostor je většina nájmů denominována v eurech. Hlavním důvodem je, že investoři nechtějí nést případná kurzová rizika. Většina nájemních smluv je uzavřena na dlouhé časové období a vliv oslabení koruny se zatím neprojevil,“ sdělil Jan Borůvka, generální sekretář Asociace realitních kanceláří České republiky s tím, že české logistické společnosti zatím kvůli oslabené koruně nájmy skladových prostor nevypovídají.

Negativní dopady znehodnocení koruny vůči euru na oblast skladové logistiky potvrzují i logistické firmy. „Naprostá většina nových logistických nemovitostí i kanceláří má nájmy v eurech, proto kvůli intervenci ČNB ze dne na den podražily. Smlouvy sice počítají s inflační doložkou, ale podle inflace v eurozóně, nikoliv v České republice. V našem případě máme naštěstí naprostou většinu nových logistických nemovitostí ve svém vlastnictví. Vlastnictví skladů však na trhu není tak běžné, takže zvýšení nákladů na nájmy sektor logistiky určitě zabolelo,“ uvedl Daniel Knaisl, jednatel skupiny Geis v České republice, která se specializuje na přepravu a logistiku.

Také nafta, technika a služby

Dále upozorňuje, že nájmy nejsou jedinou oblastí, která pro logistické firmy kvůli intervenci České národní banky podražila. „Zvýšila se například cena technického vybavení. Jde o specializované přístroje, které není možné pořídit na tuzemském trhu. Pro letošní rok chystáme investice do nových třídicích technologií či platebních terminálů, které tak budou dražší,“ doplnil Knaisl.

Logistických společností se významně dotýká také zdražení nafty. V důsledku oslabení koruny je nutné počítat s vyššími náklady na pohonné hmoty zvláště při tankování na zahraničních trzích, kde se platí eurem. Odborníci poukazují také na to, že firem z oblasti přepravy a logistiky se vzhledem k charakteru jejich podnikání týká široká škála služeb, za které si nově v zahraničí připlatí.

„Devalvace se přirozeně dotkla rovněž dopravních a spedičních firem. V případě, že české firmy nakupují některé služby v zahraničí, jako jsou například služby železnic, překladiště či využívání přístavů, musejí za ně platit podle zvýšeného kursu více,“ upozornil Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR.

Z dlouhodobého hlediska ale mohou mohou čeští dopravci na změně kurzu i profitovat, a to díky větší konkurenceschopnosti oproti dopravcům ze středo- a východoevropského regionu, kteří benefit slabší měny nemají, uvedl Aleš Pém, finanční ředitel společnosti Gefco. Samozřejmě pouze za předpokladu, že mají dopravci ceny smluvené v eurech. Naopak negativně ovlivněni budou dopravci, kteří mají ceny smluvené v korunách a část nákladů, jako naftu nebo mýtné, obvykle hradí v eurech, dodal. 

Intervence ČNB může řadě dopravců prospět - čtěte ZDE

 

Související