Místo poklesu vzestup – České republice se podařilo zastavit propadání v prestižním žebříčku konkurenceschopnosti, který ve čtvrtek zveřejnil švýcarský institut IMD. Česko se letos posunulo o dvě příčky vzhůru, na 33. místo ze šedesáti sledovaných zemí.

Tedy na pozici, na které bylo v roce 2012. Jenže není proč jásat. Nejen že Česko stále zaostává za nejlepšími zeměmi, kterými jsou USA, Švýcarsko a Singapur, ale i za Kazachstánem, který je o příčku před námi.

Výraznější posun vzhůru by přineslo spíše nastupující hospodářské oživení a pokles inflace než ekonomické reformy.

Kdo konkuruje nejlépe
1. USA
2. Švýcarsko
3. Singapur
4. Hongkong
5. Švédsko
6. Německo
..
32. Kazachstán
33. Česká republika
34. Litva
35. Lotyšsko
36. Polsko
...
45. Slovensko

Podobně jako u IMD na tom jsme i v dalším žebříčku konkurenceschopnosti, který sestavuje Světové ekonomické fórum.

Jedním z největších českých problémů je podle výzkumu IMD efektivita vlády. A to už několik let. „Chtělo by to systematičtější přístup k hospodářské politice, větší předvídatelnost změn,“ zdůrazňuje Vilém Semerák z think-tanku IDEA při CERGE-EI, který se na části studie týkající se Česka podílel. 

Přitom u malých ekonomik (a takovou je i Česko) je jejich úspěch v konkurenceschopnosti dán právě efektivitou vlády, tvrdí Arturo Bris, šéf týmu, který žebříček v IMD připravoval.

„A pokud jde o regulace, je u nich prostředí extrémně příznivé pro byznys,“ dodává. Příkladem může být Švýcarsko, které je celosvětově druhou nejkonkurenceschopnější zemí na světě po USA.

„Stále se ukazuje, že zatímco soukromý sektor u nás ušel v posledních letech kus cesty a je dnes minimálně v evropském měřítku plně konkurenceschopný, veřejný sektor je brzdou našeho dalšího rozvoje,“ říká Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Podle podnikatelů jsou hlavním problémem Česka byrokracie, korupce a nedostatek předvídatelnosti v oblasti hospodářské politiky včetně změn daní.

„Zpracovávají se desítky neprovázaných strategií,“ říká ekonom Michal Mejstřík. Jako šéf komise Legislativní rady vlády posuzující dopad regulace na firmy se stále setkává se snahou prosazovat chaotické změny zákonů bez ohledu na jejich dopad na ekonomiku.

„Pak se nekvalitní zákony mění, což způsobuje další chaos,“ dodává. Poučit se můžeme například i od zemí zasažených dluhovou krizí, jako je Španělsko nebo Portugalsko, které uvolnily podmínky pro podnikání a regulovaly trh práce. V žebříčku si díky tomu polepšily.

I když, jak varuje tvůrce žebříčku IMD Arturo Bris, „neexistuje jednotný recept, hodně záleží na místních podmínkách“.

ctete ctvrtek