Vláda od podzimu rozjede kampaň, díky níž chce Čechy naučit, jak funguje Evropská unie. Průzkumy ukazují, že odpor vůči EU má přímou souvislost s nedostatkem informací, vzdělanější lidé jsou evropskému spolku nakloněnější. Součástí kampaně bude turné po regionech, kde se bude debatovat s lidmi. Část osvěty se odehraje na sociálních sítích. Má podle vás taková kampaň smysl, nebo půjde jen o zbytečně utracené peníze?

Má smysl, aby vláda od podzimu rozjížděla kampaň, která by přiměla Čechy, aby měli víc rádi EU?

Ivan Derer
Ivan Derer
bloger
Šíření pravdivých informací o EU by mělo být v popisu práce každého člena vlády. Dále by tam měla být okamžitá reakce na každou uvěřejněnou lež o EU, ať už z gangu českého exprezidenta nebo z kanceláře kremelských ghostwriterů. Ostatní je zbytečné.
Radkin Honzák
Radkin Honzák
psychiatr
Kampaně jsou na nic, budou-li strejci typu Klause a Zemana vyprávět své zasmrádlé čecháčkovské bajky, kterým dav tak rád naslouchá. Jsou potřeba jasné informace a reakce na pomluvy snižující význam naší příslušnosti do Evropy (kam se mnohým nechce).
Petr Němec
Petr Němec
advokát
Z EU se stal otloukánek, na kterém si politici honí body i za cenu polopravd a nepravd. Novináři to tolerují, mnohdy i sami podporují. Střízlivá a objektivní osvěta je tak dobrý nápad. Chytrou kampaň uvítám. A možná bych začal vzděláváním novinářů.
Radek Špicar
Radek Špicar
viceprezident Svazu průmyslu ČR
Pokud to bude kampan transparentne vysoutezena, za rozumne penize, vecna a atraktivni, ktera, krome jineho, uvede na pravou miru nektere nesmysly sirene o EU, tak proc ne?
Michal Šnobr
Michal Šnobr
analytik
EU. Vysvětlit a čeští politici? To bude divadlo. Je to nemožné a dokonce nemorální! Kdo se chlubí, zneužívá, korumpuje voliče penězi, které díky Bruselu prší z nebe? Až se to "zalévání" přestane Německu a spol. vyplácet, nebude už co vysvětlovat.
Daniel Kvasnička
Daniel Kvasnička
farář
Nejlepším PR pro EU by bylo méně oportunismu a více zápalu pro evropskou integraci. Když se naši politici zviditelňují práskáním dveří, odmítáním či vyjížděním na lov miliard pro dotace, pak je výjezdová kampaň po republice pustým výsměchem.
Dušan Tříska
Dušan Tříska
Národohospodářská fakulta VŠE
Už jen samotná potřeba někomu vysvětlovat – po tolika letech fungování - k čemu je EU dobrá, může některým pamětníkům připomenout podobné a stejně zoufalé snažení zakladatelů SSM.
Jiří Schneider
Jiří Schneider
ředitel Aspen Institute Central Europe
Netřeba kampaně, třeba každodenní osvěty (naši dědové se toho slova nebáli) - tedy trpělivě vysvětlovat debatovat o tom, jak Unie funguje a v čem nefunguje, proč je pro nás ve středu Evropy přínosem spolupráce a ne návrat k rivalitám a konfliktům.
Tomáš Vrba
Tomáš Vrba
překladatel a editor
Líná síla populistického protievropanství živeného pane Klausem a jemu podobnými nás opravdu Evropě vzdaluje. Osvěta – bude-li inteligentní – je tudíž na místě.
Luděk Niedermayer
Luděk Niedermayer
poslanec Evropského parlamentu
Hlavní je,aby se vláda EVROPSKY CHOVALA. To žádná kampaň nenahradí. Pohádka "O zlém Bruselu a hodné Praze" je jednou z hlavních příčin nepopularity EU u nás. Takže, nejprve musí vláda pochopit, že "i my jsme Evropa", a pak možná uspěje s kampaní...
Rut Bízková
Rut Bízková
ředitelka Středočeského inovačního centra
Lásky (mít někoho/něco rád) se nedá dobrat kampaní. Ale dát lidem srozumitelnou formou informace o EU, třeba prostřednictvím kampaně, má určitě smysl. Současná obecná znalost EU u nás není dostatečná - EU přece nejsou jen Řecko, dotace a uprchlíci.
Radomír Jáč
Radomír Jáč
hlavní ekonom Generali Investments CEE
Lépe vysvětlit fungování EU? Jsem pro! Složitá EU je pro mnohé ideální fackovací panák. Neznámého se bojíme, lepší pochopení EU by bylo pro českou společnost prospěšné. Nevím, zda vláda vše zvládne, nebylo by ale fér házet tuto snahu rovnou do koše.
Jan  Urban
Jan Urban
novinář
Rozšiřovat znalosti a pocit přináležitosti má smysl vždycky. Kdyby to navíc bylo přesvědčivě podáno zapálenými a důvěryhodnými politiky, přišel bych i zatleskat. Ovšem - člověk, který musí býti zapalován i pro životně důležité věci, je bez sebeúcty.
Zbyněk Vlk
Zbyněk Vlk
zakladatel žijícího skanzenu
Určitě má smysl zvýšit informovanost a to i ohledně aktuálních témat - např. proč se EU tak snaží udržet Řecko v Eurozóně a jak došlo k jeho problémům a co obnáší pomoc EU (v pozitivním a negativním smyslu). Ne levné agitky, ale komplexní informace.
Edvard Outrata
Edvard Outrata
státní úředník ve výslužbě
Obecná znalost faktů je důležitá, chceme-li rozumně žít v demokracii. Neznalost toho, jak EU fuinguje, je velká, a to ve všech věkových skupinách (byť se mladí zdají být vzdělanějšími). Proto je správné, že se vláda bude snažit s tím něco dělat.
Jakub Horák
Jakub Horák
producent
Členství v EU jako výhodu vnímá 56 % mladých Čechů ve věku 16-30 let. Méně věří EU už jen Maďaři a Kypřané. Cílem kampaně nemá být další webový portál nabitý statistikami, ale na příkladu několika jasných bodů ukázat, co nám členství přináší.
Lenka Lindaurová
Lenka Lindaurová
nezávislá kritička a kurátorka vizuálního umění
Nemá. Která agentura najatá na kampaň by měla být ta kompetentní? Objektivní a nezávislá média je třeba podpořit a pěstovat.
Josef Bouška
Josef Bouška
manažer
Profesionálně vedená, komplexní kampaň vysvětlující fungování EU a nás v jejím rámci má jednoznačně smysl. Vznikne-li trapná agitka, bude mít opačný efekt než ten zamýšlený. Z mého pohledu jde o věc národního zájmu a tak by ji měla vláda pojmout.
Ivan Štampach
Ivan Štampach
religionista
Únor 1948 nás vyrval z přirozené vazby na Evropu. Plodem Listopadu 1989 byl návrat do evropských struktur. Jsem šokován, jak se politikům typu Václava Klause podařilo přesvědčit mnohé o správnosti ruské a ne evropské orientace. To je nutno napravit.
Zdeněk Kudrna
Zdeněk Kudrna
ekonom, Univerzita Salzburg
Čím větší roli hraje EU v našich životech, tím více jí je třeba rozumnět. Ovšem kampaň buď pořádně nebo vůbec; prostoduché agitky prosím ne.
Michal Horáček
Michal Horáček
producent a textař
Kampaň z titulku, tedy rozjížděná k tomu, aby "přiměla Čechy, aby měli EU raději" by smysl neměla. Zato akce předkládající bohdá obsáhlé a kvalitní informace smysl má. Vede k lépe utvářeným názorům, jejichž podobu ovšem nutno nechat na občanech.
Markéta Hejkalová
Markéta Hejkalová
spisovatelka
Nemá! Pokud vláda skutečně nemůže odolat nutkání plýtvat penězi daňových poplatníků, ať raději přispívá dětem na školní výlety do Bruselu, nebo veřejnoprávním médiím na rozsáhlejší zpravodajství ze všech členských zemí EU, nejenom těch velkých.
František Fuka
František Fuka
publicista
Možná by mělo smysl rozjet kampaň, která obyvatelstvu podá objektivní a pochopitelné informace o fungování EU. Jsem si ale téměř jist, že se to nestane ani tentokrát a výsledek bude opět dementní.
Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru