Namísto stravenek nebo týdne dovolené navíc dnes zaměstnanci čím dál víc vítají možnost aspoň pár dní v měsíci pracovat z domova. Firmy proto stále častěji řadí takzvaný home office mezi zaměstnanecké benefity.

Pravidla si určují samy, protože zákoník práce stanoví jen tolik, že si člověk pracující z domova rozvrhuje pracovní dobu sám a nemá nárok na proplácení přesčasů.

Zatímco firmám volnější úprava vyhovuje, odbory volají po konkrétně vymezené ochraně zaměstnanců. "Zkušenost z praxe ukazuje, že zaměstnanec při uzavírání pracovní smlouvy nepostupuje zcela svobodně a je ochoten učinit vše pro to, aby získal práci. Často i sjednat si velmi nevýhodné podmínky," zdůvodňuje požadavek místopředseda Českomoravské konfederace odborových svazů Vít Samek.

Ministerstvo práce souhlasí, že norma je v otázce home officu nedostatečná. "Práce na dálku je věc, kterou chceme upravit všichni, protože úprava v zákoníku práce je pouze základní a nechává větší prostor kolektivním smlouvám nebo vnitřním předpisům," říká právník Petr Hůrka, který má na ministerstvu novelu zákoníku na starosti.

Požadavky odborů

◼ Zaměstnavatel by měl zajistit a pravidelně udržovat technické vybavení, se kterým zaměstnanec doma pracuje.
◼ Firma by měla zajistit ochranu údajů při komunikaci mezi firmou a domovem zaměstnance.
◼ Zaměstnanec by měl mít nárok na proplacení nákladů, které mu v souvislosti s home officem vzniknou.
◼ Firma nesmí dopustit, aby byl zaměstnanec kvůli práci z domova izolovaný od kolegů; musí mu zajistit možnost se s nimi pravidelně setkávat.

Některé firmy ale varují, že přílišné zákonné sešněrování by časem mohlo zaměstnavatele od home officu odradit. "Praxe home officu je již poměrně rozšířená a v mezičase se v souladu s potřebou zaměstnanců i zaměstnavatelů určitá pravidla zavedla a zažila," vysvětluje právník z poradenské společnosti Deloitte Jan Procházka, proč je proti přísnějším regulím.

Podniky dobře vědí, že pokud by aspoň občasnou práci z domova přestaly umožňovat, hlavně mladším zaměstnancům by se to nelíbilo.

"Protože home office chce nastupující generace, která začíná být důležitá na pracovním trhu, firmy se chtě nechtě musí přizpůsobit. Ty, které to nenabídnou, budou mít v boji o zajímavé lidi nevýhodu," říká analytik kariérního portálu Jobs.cz Tomáš Dombrovský.

Trend dokládá průzkum portálu − zatímco v roce 2010 byla možnost práce z domova uvedená u 1,5 procenta z inzerovaných míst, v první polovině letoška to už bylo u 6,5 procenta nabídek.

Personalistka z ČSOB Jana Skalková však připouští, že by banka uvítala pasáž o tom, jak posuzovat úrazy při práci z domova. Právě bezpečnost práce je jedním z bodů, který odboráři požadují upravit. To ale neladí s dalším jejich požadavkem − zachováním soukromí zaměstnance.

"Na jednu stranu by zaměstnavatel měl vědět, zdali podmínky v bydlišti zaměstnance jsou odpovídající z hlediska bezpečnosti práce, na druhou stranu nemůžeme zaměstnancům přikázat, že musí doma strpět kontrolu ze strany zaměstnavatele," upozorňuje Hůrka z ministerstva práce.

Jako další problém vidí to, že lidé většinou nepracují doma trvale, spíš si home office vezmou párkrát do měsíce. Právně je na ně tak třeba uplatnit dva režimy.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Ministryně práce Michaela Marksová (ČSSD) v home officu vidí hlavně jeden ze způsobů, jak sladit kariéru s rodinou − například s péčí o dítě nebo nemocného rodiče. "Lidé neztratí kontakt se svým zaměstnáním a nepřijdou o svůj příjem. Nevýhodou je, že tento druh práce vyžaduje velkou kázeň a systém na obou stranách," říká.

Pro firmy se navíc home office za současné volné úpravy ukazuje jako mnohem jednodušší cesta než Nečasovou i Sobotkovou vládou hojně podporované zkrácené úvazky.