Stará témata v novém kabátě. Podzimní kampaň občanských demokratů "Rozbal to", kterou se vymezují proti krokům současné vlády, nabízí řešení, jež strana propaguje už dlouho.

Cílí tak hlavně na živnostníky a drobné podnikatele. "Touto kampaní podporujeme aktivní pracovité lidí. Chceme, aby se v naší zemi cítili dobře," shrnul předseda partaje Petr Fiala.

Klíčem k tomu by mělo být zejména zjednodušení daňového systému - sjednocení DPH. Ta by v budoucnu mohla být 15 procent. Nyní jsou tři sazby - 10, 15 a 21 procent.

ODS by kromě toho některé daně úplně zrušila. Zmizet by mohla silniční daň - provoz vozidla je prý už dost zatížen spotřební daní a dálniční známkou. Příslušný návrh už poslanci ve sněmovně rovněž podali. Není to přitom ani týden, co sněmovna zamítla jiný návrh na zrušení povinného odvodu za nabytí nemovitosti.

Dalšími opatřeními by mělo být zavedení jednoduchého a jednotného přiznání pro finanční úřady, pojišťovny a sociálku, které by bylo možné podat i elektronicky. Pomoc by ovšem měla směřovat i rodičům malých dětí. Například v tom, že na rodičovskou dovolenou by měli mít nárok i ti, kteří mají dítě, jemuž ještě nebyly dva roky, ale chodí do jeslí nebo školky.

"Kampaň je pro nás malinké, na malých městech. Nikdy nevznikl nový nápad, nová technologie z velkých korporací," připojila se k Fialovi domažlická šperkařka Petra Fenclová. Ta se do povědomí dostala poté, co otevřeně kritizovala elektronickou evidenci tržeb a přišla na ni kontrola ze sociálky.

Přestože se jedná o podzimní kampaň, podle předsedy občanských demokratů půjde o dlouhodobou záležitost. "Slibuji, že se Bohuslavu Sobotkovi a Andreji Babišovi líbit nebude," dodal Fiala na závěr své řeči s tím, že vláda zatím drobným podnikatelům nepomáhá, ale spíše hází klacky pod nohy.