V roce 2015 na Čínu připadlo přibližně 30 procent celosvětových prodejů osobních automobilů, což představuje nárůst o 400 procent za méně než 10 let. Ve stejném období se však výroba automobilů v Evropě snížila o polovinu, ze 43 procent na 21 procent, přičemž v západní části kontinentu je tento pokles cítit mnohem více.

Ze západoevropských zemí byly nejvíce zasaženy Itálie, Francie a Belgie. Velká Británie a Španělsko zaznamenaly nevýznamný pokles a zdá se, že snížení výroby se vyhnulo pouze Německu.

„Výroba motorových vozidel vzrostla v celé střední a východní Evropě a mezi nejrychleji rostoucí trhy se řadí Slovensko, Česká republika a Rumunsko. Tento růst byl z velké části poháněn přesunem od nízkých ke středním objemům produkce a dalších částí dodavatelského řetězce ze západní Evropy. To bylo podpořeno faktory, jako jsou nízké náklady na pracovní sílu, vládní podpory a zlepšení infrastruktury v celé střední a východní Evropě,“ řekl Karel Stránský, ředitel corporate solutions Colliers International pro region EMEA.

Průzkum společnosti Colliers ukazuje, že mimo Evropu bylo v posledních pěti letech otevřeno 80 procent nových výrobních závodů. V současné době se staví 36 procent nových výrobních závodů evropských automobilek v Asii a 27 procent se jich staví v Severní Americe.

„Expanze evropských výrobců automobilů se v posledních pěti letech jasně přesouvá z Evropy na další globální trhy. Jsme svědky nové výstavby závodů po celém světě se zaměřením na rozvíjející se trhy, jako je Čína a Mexiko,“ vysvětlil Karel Stránský.

„Klesající tržby v západní Evropě budou vyvíjet tlak na výrobce automobilů na zvýšení účinnosti a snížení nákladů prostřednictvím reorganizace dodavatelského řetězce. Trhy střední a východní Evropy a sousední státy jako Turecko budou mít zřejmě lepší předpoklady ke strukturálním změnám v nabídce i poptávce. Budou i nadále přitahovat investice výrobců automobilů hledající kompromis mezi dostupností a nižšími náklady na pracovní sílu, což povede k nižším výrobním nákladům, schopnosti obsloužit Evropu a další zahraniční trhy,“ dodal Stránský.

Prodeje aut budou klesat

Demografické změny, pokračující urbanizace, sdílení aut a městská politika „bez aut“ v Evropě zřejmě vyvolají pokles prodejů automobilů po celém Starém kontinentu.

Obecně, zejména v rámci vyspělejších trhů, bude automobilový průmysl čelit urychlení změny chování výrobců automobilů od prodejů ke službám, k čemuž se už uchýlili někteří producenti v rozvoji služeb sdílení aut. Patří mezi ně DriveNow od BMW, Car2Go od Mercedesu a GoDrive od Fordu.

„Celkový negativní trend poklesu produkce bude částečně zmírněn díky probíhajícím a budoucím investicím do vědy a výzkumu v oblasti výroby čistých technologií a palivově účinných vozidlech s novou integrovanou digitální technologií,“ řekl Bruno Berretta, senior analytik z oddělení průzkumu trhu v regionu EMEA společnosti Colliers International.

Související