V tendrech na provozovatele autobusové dopravy v regionech by se měla nově zohledňovat i výše mezd řidičů. Na středečním večerním jednání se na tom shodl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s odboráři a šéfem Asociace krajů Michalem Haškem (ČSSD).

Ten v pátek hejtmanům doporučí, aby do platnosti nového zákona o zakázkách nová řízení nevyhlašovali. Dopravní odbory ale dál zůstávají ve stávkové pohotovosti.

Nový zákon o zakázkách by měl začít platit v dubnu příštího roku. Podle premiéra ho doprovodí návod, podle kterého by se měl brát při výběru provozovatele ohled také na odměňování řidičů. "Připraví se metodika, aby do připravovaných řízení mohla být vložena mzdová klauzule, která by zohlednila výši mezd," řekl Sobotka.

Podle odborářů by mělo ustanovení odrážet nejen "nepodkročitelnou hranici" výdělku řidičů, ale také mzdový vývoj. "Kontrakty nejsou na rok, ani na několik měsíců, ale na deset let," podotkl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula.

V pátek ráno bude o situaci mimořádně jednat Asociace krajů. Hašek při videokonferenci hejtmanům doporučí, aby do platnosti nové normy o zakázkách žádná výběrová řízení na zajištění autobusového provozu nevypisovali. "Musíme být připraveni na řešení situace v nových podmínkách, které zajistí důstojné odměňování několika tisíc řidičů, kteří segment dopravy neopustili," uvedl Hašek.

Protesty řidičů odstartovala takzvaná jablonecká výzva, při které šoféři po celé zemi oblékli na protest proti nízkým platům výstražné vesty. Přáli si, aby se v tendrech na provoz autobusových linek zakotvila minimální mzda. Pokud se podmínky v linkové dopravě nezlepší, chtějí odbory přijít s ostřejšími protesty včetně stávky.