Na šest miliard korun odhadlo ministerstvo dopravy další tříletý provoz mýtných bran poté, co na konci letošního roku vyprší původní smlouva s firmou Kapsch. A právě tento provozovatel mýtného systému v ČR má zakázku na tři roky téměř jistou. Vyplývá to z materiálu, který zdůvodňuje prodloužení současné smlouvy bez veřejné soutěže, jenž úřad poslal do meziresortního připomínkového řízení.

Materiál o konkrétním provozovateli sice nehovoří, zdůvodňuje ale zadání zakázky bez soutěže technologickou výjimečností stávajícího provozovatele. Podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda je to dáno skutečností, že firma Kapsch disponuje technickými znalostmi, které stát nemá k dispozici a které tak nemůže předat ostatním zájemcům. Přesto se oficiálně může o zakázku ucházet každý, kdo splní zákonné požadavky.

V současnosti stojí roční provoz mýtného systému zhruba 2,2 miliardy korun. V ceně nové smlouvy má ale podle Neřolda být rovněž zavedení evropské služby elektronického mýta (EETS), prodej palubních jednotek, který se v současnosti řeší samostatnými smlouvami, a spolupráce Kapsche s případným novým provozovatelem po vypršení kontraktu po roce 2019. Celkem úřad hodnotu těchto prací včetně provozu mýta odhadl na 7,8 miliardy korun. Uvedená cena šesti miliard pak počítá zhruba se čtvrtinovou slevou. Náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva ve čtvrtek řekl, že "cokoli" pod zhruba 7,5 miliardy korun je dobrý výsledek, protože by šlo o výrazně nižší částku než dosud.

Kromě Kapsche zájem o provoz současného systému projevila trojice firem včetně slovenského výběrčího, společnosti SkyToll. Ta je zároveň největším kritikem plánu předat mýtný systém firmě Kapsch na další roky. Předseda představenstva společnosti Matej Okáli na tiskové konferenci ze začátku března uvedl, že SkyToll dokáže v Česku mýtné vybírat rovněž, prodloužení smlouvy s Kapschem proto bude chtít napadnout u soudu.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ve čtvrtek průběh výběru provozovatele vysvětloval poslancům z kontrolního výboru sněmovny. Výbor ho požádal, aby mu pravidelně každé čtvrtletí poskytoval informace o postupu.

Kopřiva poslancům řekl, že ministerstvo začátkem týdne jednalo s maďarskou firmou Toll Service. Ministerstvo jí vysvětlilo situaci a firma podle jeho slov uznala, že v tuto chvíli neexistuje právní nástroj k tomu, aby s ní ministerstvo mohlo jednat o uzavření smlouvy. V nejbližších dnech má ministerstvo jednat s firmou Asseco, která rovněž projevila zájem.

Vláda přitom uložila ministerstvu, aby nepodepisovalo novou smlouvu, pokud v ní nebude zakotvena předatelnost novému provozovateli po roce 2019. Ministerstvo proto počítá s tím, že tato povinnost už bude ve smlouvě na další provoz mýta po konci letošního roku jasně stanovena, aby se neopakovala nynější situace. Kopřiva uvedl, že v krajním a nepravděpodobném případě, pokud by Kapsch neposkytl součinnost při převodu systému na nového provozovatele, by bylo alternativou vybudovat nový mýtný systém a za plného provozu do něj převádět obsluhu uživatelů. Ujistil, že řidiči by v takovém případě neplatili mýtné dvakrát.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun.

Související