Šli na žurnalistiku, protože jsou "chytří na psaní", ne "chytří na matematiku". Což je, jak jsem před lety napsal v jednom komentáři (a dostal se až mezi české wikicitáty na Wikipedii), samo o sobě hloupost. Lidé jsou buď chytří, nebo hloupí, samozřejmě v tom nejširším možném spektru. Ale někdy jsou líní přemýšlet, což platí často o těch s nálepkou "chytří na psaní".

Navíc se dnes s příchodem dat mění hodně i povaha novinářské práce. Reportéři zapisující si do notýsku to, co jim v barech vyprávějí jejich "nejmenované zdroje", samozřejmě nezmizí. Ale čím dál větší poptávka bude v médiích také po těch "chytrých na matematiku", či přesněji řečeno po těch, kteří z čísel nemají kopřivku, ale dokážou je pochopit, interpretovat a "přetlumočit" do příběhů pro čtenáře.

Americká University of North Carolina přišla s jednoduchým testem pro studenty žurnalistiky, aby zjistila, jak si se základy matematiky, čísly a logickým myšlením rozumějí. Stejný test pak dali učitelé studentům žurnalistiky i na dalších amerických školách. Výsledky byly různé. Při definici, že k úspěšnému absolvování je třeba odpovědět na 14 a více otázek z dvaceti, "prošlo" testem kolem 60 až 70 procent studentů.

Test jsem trochu upravil a "napasoval" na české reálie. Minulý týden jsem ho pak dal svým studentům žurnalistiky na FSV UK. Výsledek slušný, "prošlo" 80 procent. Stejný test jsem pak vyvěsil na web k dispozici každému, kdo by si chtěl ověřit své schopnosti. Zájem byl překvapivě velký, do "počítání" se pustilo přes 1700 lidí.

Rozhodl jsem se proto test zveřejnit také v Hospodářských novinách.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se