Když to tak člověk kolem sebe vidí a slyší, může lehce nabýt dojmu, že prezidentské volby plánované na leden 2018 jsou v podstatě zbytečné. Držitel úřadu si zdatně vede v průzkumech popularity, vážný protikandidát neexistuje a ještě k tomu prezidentově lišácké taktice napomáhají sami jeho odpůrci, kteří naletí na každou provokaci, ať už ji pronese osobně hlava státu, nebo jeho Hájek Ovčáček.

Anebo to tak skončit nemusí − pro začátek možná bude stačit, když si Zemanovi soupeři nenechají namluvit, že je to už napsaný a nezměnitelný scénář. A pokud se to opravdu stane a Miloš Zeman svůj mandát obhájí, bude to výsledek demokratické volby, nikoliv neodvratného osudu.

A pak je tu ještě jedna taková drobnost: v tomhle příběhu přece vůbec nejde jen o to, kdo bude sedět po březnu 2018 na Hradě.

Pomalu startujeme

Do voleb sice zbývá ještě dvacet měsíců, první zájemci už se ale začínají hlásit, nebo spíš sondovat terén, což je docela rozumná taktika: vyběhnout v květnu 2016 s řevem, že chci v lednu 2018 sundat prezidenta, který se momentálně těší nejvyšší popularitě za dobu svého mandátu, není ten nejlepší start.

Takže třeba textař Michal Horáček, diplomat Petr Kolář nebo europoslanec Jiří Pospíšil startují jen zvolna − dávají rozhovory, objíždějí zem, což je staromódní, ale pořád účinný způsob, bez něhož se kandidát ani dnes ještě neobejde.

A už se taky objevují první komentáře těchhle neformálních primárek. Jeden z nejzajímavějších a na sociálních sítích hojně sdílený napsal na serveru Mediahub známý politický PR konzultant Karel Křivan. Jmenuje se "Hledání AntiZemana je marketingová tragédie. Jako by to tajně řídil Ovčáček" a chytlavý titulek říká skoro vše.

"Úvaha, že volby vyhraje jakýsi ,AntiZeman', je mimo," píše Křivan. "Problém Zemanových odpůrců je, že myšlenkově i strategicky zamrzli v období mezi prvním a druhým kolem minulé prezidentské volby. Tehdy nepochopili zdánlivě banální věc: cílem volební kampaně je tuto kampaň vyhrát. Tečka. Žádné bonusové body za umělecký dojem se nerozdávají. Jde jen o výsledek. Tým Karla Schwarzenberga se soustředil více na umělecký dojem než vítězství, kampaň projel a od té doby jako by toužili po opakování."

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se