Zaměstnanci největší světové sociální sítě Facebook tendenčně manipulovali s výběrem zpráv do sekce Trendy, tedy neustále aktualizovaného seznamu uživatelsky nejoblíbenějších zpravodajských témat. Lidé, jimž se ve firmě říká kurátoři zpráv, vytlačovali z této nabídky konzervativní témata a uměle do ní vkládali témata jiná, která mezi uživateli nezískala dostatečnou oblibu.

Technologickému zpravodajskému serveru Gizmodo to řekl nejmenovaný bývalý pracovník Facebooku, který ve funkci kurátora rovněž pracoval.

Firma zavedla sekci Trendy v roce 2014 a pro její správu si najala skupinu mladých novinářů z prestižních univerzit na východním pobřeží USA. Podle jednoho z nich dostávali tito kurátoři od svých vedoucích instrukce, aby do trendů vkládali vybrané zprávy, které by se tam na základě automatického výběru podle oblíbenosti nedostaly, ale manažeři je považovali za důležité. Sami kurátoři pak podle svého politického smýšlení odstraňovali některá, vesměs konzervativní témata. Měli také instrukce, aby do trendů nedávali zprávy o samotném Facebooku.

Facebook po zprávě serveru Gizmodo agentuře Reuters sdělil, že pro udržování neutrality v sekci Trendy má "přísné předpisy", které nedovolují potlačování určitých politických pohledů ani preferování jednoho názoru na úkor druhého. Na přímou otázku, zda pracovníci Facebooku blokovali konzervativní témata, ale firma přímo neodpověděla.

Facebook přitom prohlašuje, že kolonka Trendy odráží výlučně oblíbenost témat mezi uživateli. Podle zdrojů Gizmoda firma od manipulace s výběrem zpráv v poslední době "po vylepšení svých algoritmů" upouští.

Kurátoři podle zdroje Gizmoda blokovali například zprávy o konferencích amerických konzervativců, o podezřelém postupu federálního daňového úřadu proti konzervativním skupinám před prezidentskými volbami roku 2012, o úspěšném boji guvernéra Wisconsinu Scotta Walkera proti odborům státních zaměstnanců nebo zprávy z populárního konzervativního agregátoru zpráv Drudge Report. Šlo přitom vždy o zprávy, které algoritmus do trendů zařazoval.

Zpravodajská sekce Facebooku se tedy chová úplně stejně jako běžná redakce tradičních "upadajících" médií, píše Gizmodo. To znamená, že její produkce odráží politické sklony redaktorů a institucionální požadavky příslušné korporace. V přímém rozporu s tím, co Facebook o tomto servisu tvrdí, pomáhají kurátoři diktovat, co budou uživatelé Facebooku v každé dané chvíli číst. Facebook má po celém světě asi 1,6 miliardy uživatelů.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Tendenčnost výběru zpráv na Facebooku potvrdil serveru Gizmodo i další bývalý kurátor: "Bylo to rozhodně tendenční. Dělali jsme to subjektivně," řekl. Podle něj se to dělalo většinou tak, že zprávy zveřejněné nejprve v konzervativních médiích, které by se podle algoritmů dostaly do trendů, se blokovaly, dokud se neobjevily v hlavních médiích, jako jsou The New York Times, BBC nebo CNN.

Zpráva vyvolala pobouření u řady uživatelů a firmu Facebook za tendenčnost a cenzuru kritizovalo několik novinářů a komentátorů. Téma "bývalí zaměstnanci Facebooku" se od pondělí stalo jedním z hlavních témat na konkurenční síti firmy Twitter. "Nahání to hrůzu každému, kdo má starost o svobodu tisku," napsal na Twitteru redaktor agentury Bloomberg Bill Grueskin. "Dokládá to, jak je nebezpečné, když má Silicon Valley kontrolu nad obsahem," uvedl novinář Glenn Greenwald.