Svět je plný krásných lidí mladších šestadvaceti let. Na sociálních sítích se denně objeví milion selfies, které jsou fenoménem generace mileniálů − těch, kteří se narodili po roce 2000. Podle nejnovější statistiky uvedené v knize I Selfie, Therefore I Am francouzské psycholožky Elsy Godartové si každý mileniál za život pořídí okolo 25 700 selfie.

Také proto se zvyšuje frekvence studií vydávaných světovými univerzitami i renomovanými psychology, kteří se fenoménu selfie věnují. Podle Godartové vede neustálá tvorba selfie ke změnám na mozku, sebefocení prý udržuje dotyčného ve stavu setrvalé adolescence. V pocitu, že musíme světu neustále dokazovat, co jsme a jací jsme, respektive že jsme skvělí, šťastní, krásní a bohatí.

Další průzkum, tentokrát vědců z Pensylvánské univerzity, analyzoval 66 tisíc selfie uživatelů Twitteru. Ty rozdělil do pěti skupin: první jsou svědomití, fotí se tradičně zepředu a nemají potřebu k fotce cokoliv dodávat. Extrovert si prý nejraději pořizuje selfie ve skupině, umělec se fotí zezadu, neurotik svá selfíčka vylepšuje pomocí filtrů a barev, kdežto otevřená duše se prý snaží o pozitivní fotky, které ostatním přinášejí dobré vibrace. Zkrátka: vlastní foto, do duše okno.

Podle dalšího výzkumu, za nímž stojí psycholog Daniel Re z Torontské univerzity, má každý tendenci vnímat svoje selfie jako to nejlepší. Podle tohoto výzkumu si lidé daleko raději prohlížejí své vlastní fotky než snímky ostatních.

Ti, kteří se fotí neustále, jsou prý také přesvědčeni, že sami jsou nejkrásnější. Zatímco lidé, kteří nemají tendenci sdílet svůj obraz s ostatními 24 hodin denně, sami sebe hodnotí jinak. A mimoto nesnášejí prohlížení cizích fotek, což ovšem potvrzuje nejen tato studie, ale i osobní zkušenost kohokoliv, kdo přišel na návštěvu a dostal "povinně" na prohlídku několik rodinných fotoalb s lidmi, které nezná a znát ani nechce.

Jak na věc

Žádný průzkum se ovšem nevyjádřil k obrovskému rozdílu mezi tím, jak vypadají selfie lidí mladších šestadvaceti roků a jak ty pořízené lidmi staršími.

Kdokoliv do šestadvaceti let podle fotek na internetu vypadá jako kandidát na nejsmyslnější, nejkrásnější, nejobdivuhodnější, nejsvalnatější a samozřejmě nejúžasnější osobu tisíciletí. Všichni muži mají dokonale vypracovaná těla. Selfie ukazují zamyšlené mladé intelektuály, jejichž hloubavý pohled míří na detail břišních svalů či na dokonale vymodelovaný přechod z tricepsu na biceps, a možná i na uniceps, pokud by něco takového existovalo.

V článku se dále dozvíte

  • Starou generaci na ulici bezpečně identifikujeme ve chvíli, kdy se snaží o selfie.
  • Kdokoliv starší vypadá na selfie jako někdo, kdo by si fotky sám rozhodně dělat neměl.
  • Ve chvíli, kdy se dospělý člověk snaží o smyslný výraz, na selfie připomíná spíš slintajícího idiota.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru