Testování spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého u osobních aut by v Evropské unii od podzimu příštího roku mělo být přísnější. Vyplývá to z návrhů, které ve středu představili regulátoři. Jde o další část unijní odpovědi na skandál v největší evropské automobilce Volkswagen, který se týká právě manipulace s měřením emisí.

Podle návrhů, o kterých ve středu informovala Evropská komise, by se přísnější testy od září 2017 vztahovaly na nová osobní auta. O rok později by byly povinné pro všechna vozidla.

"Je to zásadní krok k obnovení důvěryhodnosti," uvedl v prohlášení evropský komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Cañete. Návrhy ještě musí schválit Evropský parlament a členské státy EU.

Koncem letošního nebo začátkem příštího roku by Evropská komise měla přehodnotit normy pro emise CO2 a spotřebu pohonných hmot pro období po roce 2020. Díky novému způsobu testování by regulátoři mohli dodržování těchto norem lépe ohlídat, uvedla agentura Reuters.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti, když německý koncern Volkswagen loni v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.

Aféra s měřením emisí poukázala na rozpory ve výsledcích laboratorních testů a testů v reálném provozu. Na tento rozdíl se zaměřuje jiný unijní zákon, který ovšem cílí na emise oxidů dusíku u automobilů s naftovým motorem.

Údaje o spotřebě jsou jedním z hlavních kritérií při nákupu vozidla. Podle organizací na ochranu spotřebitelů ale data poskytovaná samotnými výrobci nejsou spolehlivá.

K metodám, které snižují emise oxidu uhličitého, patří podle expertů například vypínání klimatizace či zlepšování aerodynamiky vozidel odstraněním zrcátek. To jsou triky, jimiž je možné dosáhnout nižší spotřeby paliva.