Allianz začne jako první pojišťovna v tuzemsku počítat sazby povinného ručení a havarijního pojištění podle ujetých kilometrů. Nebude však kvůli tomu klientům do automobilů montovat žádné telematické jednotky, takže obavy z neustálého sledování odpadají, ujistil ředitel pojišťovny Jakub Strnad.

Ostatní pojišťovny sazby stanovují podle rizikovosti, věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu či výkonu motoru a dalších kritérií.

"V Česku je hodně řidičů, kteří jezdí málo, ale svým pojišťovnám platí, jako kdyby každý rok objeli půl Evropy. Nízká sazba povinného ručení v Allianz přitom předpokládá pouhé nahlášení stavu tachometru. Žádný čip, který by řidiče v jednom kuse sledoval, do auta nedostanou," uvedl Strnad.

Pro řidiče, kteří jezdí méně než 10 tisíc kilometrů za rok, bude mít Allianz od října nejlevnější povinné ručení s pojištěním skel v Česku, řekl dále Strnad. Tento počet kilometrů se podle něj týká poloviny řidičů. U těch, kteří jezdí více, naopak cena pojistky progresivně poroste.

Variantu podle odhadu ročně ujetých kilometrů si přitom nastaví každý řidič na počátku sám. Na základě ročního zúčtování pak na ní buď nebude nic měnit, nebo mu Allianz peníze vrátí, pokud najede méně, nebo naopak pojišťovně doplatí, protože toho najezdí víc. Důkazem bude fotografie tachometru nebo návštěva pobočky.

V EU ujede podle něj v průměru každý ročně zhruba právě 10 000 kilometrů ročně. Česko se s počtem 6880 kilometru na obyvatele řadí do spodní části žebříčku.

Podvodníky čekají výrazné sankce. "Na pokusy o podvod jsme připraveni. Přetáčení tachometrů, úpravu fotek či nahlašování nepravdivých údajů jsme schopni odhalit a sankce pro podvodníky budou velké," uvedl ředitel oddělení vyšetřování Allianz Ludvík Bohman.

%insert_attachment[59500990] priloha.html%

Sankcí za podvod bude třikrát vyšší sazba pojistného, minimálně 25 000 korun měsíčně, odstoupení od smlouvy a trestní oznámení za pojistný podvod, doplnil.

"Je to skutečně revoluční a celkem odvážný krok. Dosud žádná jiná pojišťovna u nás, a myslím ani v Evropě, nepřistoupila k rozlišení klientů podle počtu najetých kilometrů. Sympatické je na produktu i to, že je postavený na důvěře ke klientovi," řekl místopředseda představenstva makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus. Produkt má podle něj skutečně šanci oslovit významnou část trhu.

Přináší větší možnost volby pro klienty a pro Allianz i odlišení se od konkurence, což je u povinného ručení dost těžké, dodal.

Konkurenční pojišťovny se ke kroku Allianz staví rezervovaně. "Posoudit skutečnost, zda je uvedený krok smysluplný na českém trhu, bude možné v delším časovém horizontu. Takzvaný víkendový řidič může být v hustém provozu rizikovější než zkušenější s větším počtem kilometrů," řekl mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

"Nemělo by být klíčové jen to, kolik kilometrů řidič najezdí, ale především jakým způsobem je najezdí. Pokud bychom plánovali oslovit klienty s obdobnou nabídkou, musela by splnit především požadavky na jednoduchost procesu z pohledu klienta," uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

"Na takový krok není ideální doba. Vzhledem ke zvyšujícím se náhradám v povinném ručení, především újmy na zdraví, se pojištění nyní nachází na samé hranici rentability," míní mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková.

Pojišťovny loni zvedly ceny povinného ručení v průměru o několik procent. Zdražení bylo individuální, takže nebourající řidiči změnu prakticky nepocítili. Průměrná cena povinného ručení se ani v první polovině letošního roku příliš neměnila a pohybovala se okolo 2800 korun.

Povinné ručení poskytuje v tuzemsku 13 pojišťoven. Celkem má takzvané povinné ručení v Česku 7,5 milionu vozidel všech kategorií, vyplývá z dat České kanceláře pojistitelů. Odhad počtu nepojištěných provozovaných vozidel se dále pohybuje mezi 120 a 130 tisíci.