Není nutné trávit každý den hodiny v dopravních zácpách. Už nyní existují technologie, které na základě sběru velkých dat umožňují on-line upravovat navigační systémy tak, aby rozptýlily dopravu do míst, která jsou v tu chvíli méně vytížená. Dokážou ale ovlivňovat například to, kolik se nasadí vozů v metru.

"Třeba při využití metra bez řidiče se dá výrazně zkrátit interval mezi jednotlivými vozy jedoucími za sebou. Díky automatickému brzdění a startu se dá snížit energetická náročnost provozu metra až o 15 procent," řekl Eduard Palíšek, generální ředitel české pobočky Siemensu, u kulatého stolu, který na konci listopadu uspořádaly Hospodářské noviny. Tématem byla chytrá města a jejich rozvoj v České republice i ve světě. Společně s ním u kulatého stolu zasedli Miroslav Svítek, děkan Fakulty dopravní pražského ČVUT, a Marcel Bab­czynski, ředitel projektů veřejného sektoru v České spořitelně. "Tyto technologie dokážou na základě zjišťování celkového stavu v aktuálním okamžiku optimalizovat využití celé infrastrukury," dodal Palíšek. Právě doprava a rozmístění aut ve městě je jedním z hlavních témat, která se s chytrými městy pojí. "Stejně tak k tomu patří otázka chytrého parkování. Zhruba 20 procent řidičů ve městech jezdí proto, že vyhledává volné parkovací místo. Když si představíme, kolik exhalací kvůli tomu uniká do ovzduší, tak řešení chytrého parkování je jedním z velkých aspektů, které mohou omezit zácpy a přidají čas každému řidiči," podotkl Palíšek.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se