Zástupci státu v čele s prezidentem Zemanem slavnostně otevřeli dálnici D8, první auta na ni vjela za policejními vozy v sobotu v podvečer. Jeden z mostů u Prackovic ale zůstává uzavřen, jezdit se proto bude muset na dvoukilometrovém úseku jen v jednom pruhu v každém směru. Rozhodli se tak experti po několikahodinovém pátečním večerním jednání.

Omezení by mělo trvat několik týdnů, potížemi se bude v pondělí zabývat vláda. 

Ještě před zprovozněním silničáři měnili dopravní značení, u všech vjezdů na nový úsek hlídala policie. Původně zprovoznění odhadovali zhruba na šest hodin večer, nakonec se to podařilo rychleji.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa odmítl, že by otevření dálnice byl hazard. "Vyhodnocovaly se výsledky za posledních 24 hodin. Máme ne úplně příznivý posun. Ten masiv začal reagovat na zrychlené stavební práce. Ten stav není nikterak kritický, nicméně ukazuje se, že v hloubkách 18-20 metrů pod dálnicí dochází k posunům v podloží," řekl v České televizi. "V tuto chvíli žádné ohrožení není, ale chceme mít úplnou jistotu," dodal Kroupa.

Premiér Bohuslav Sobotka ale v sobotu uvedl, že nelze vyloučit, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně. "Nevím, jak na to pan Sobotka přišel," řekl po otevření dálnice D8 ministr financí Andrej Babiš (ANO). "Jestli pan premiér něco má, tak nám to určitě na vládě sdělí," dodal. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) Českému rozhlasu řekl, že žádné nebezpečí nehrozí, nemá informace o tom, že by se úsek měl uzavírat. 

Omezení se týká zhruba dvoukilometrového úseku. Podle Josefa Stemberka z Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR není důvod k panice. "Není to nic mimořádného. Při té injektáži zaznamenali nějaké malé pohyby. Nechají to zklidnit, aby tam ještě něco nezpůsobili."

Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu.

Kromě ministrů Babiše a Ťoka se otevření posledního úseku dálnice zúčastnil také prezident republiky Miloš Zeman. Premiér Bohuslav Sobotka naopak na místě chyběl. Za německou stranu byl přítomen předseda vlády Svobodného státu Sasko Stanislaw Tillich a saský ministr hospodářství, práce a dopravy Martin Dulig.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Část, jejíž užívání bylo ve čtvrtek povoleno, se budovala od května 2012. Stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří, a také sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, během stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.