Společnost Panattoni Europe, která postavila distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi, je podle nového žebříčku PropertyEU největším průmyslovým developerem Evropy. V průběhu posledních tří let stihla vybudovat 2,7 milionu metrů čtverečních průmyslových ploch. Aktuálně plánuje další výstavbu za miliardy. "Pro nás jsou klíčové Polsko, Česko, Německo a Slovensko. V těchto čtyřech zemích jsme se dopracovali na větší objem produkce, než mají naši konkurenti, kteří působí po celé Evropě," říká v rozhovoru pro HN šéf Panattoni Europe pro Česko a Slovensko Pavel Sovička.

HN: Panattoni je jedničkou v Evropě. Jak velkou roli v tom hraje spolupráce s Amazonem, pro který jste stavěli v Česku a nyní v Polsku?

My jsme do Evropy vstoupili relativně pozdě, dá se říct, že jsme byli jedním z posledních velkých hráčů. Bylo to po roce 2005, v době, kdy Amazon plánoval expandovat do Evropy. V Česku působíme od roku 2007, ale právě výstavbou pro Amazon nabrala naše expanze velké tempo. Díky tomu jsme se stali nejaktivnějším hráčem a tuto pozici si udrželi i následně. Nyní se v Česku snažíme posílat na trh 140 tisíc až 200 tisíc metrů čtverečních ročně. Amazon nám v tom pomohl. Stavět pro něj není snadné, ale tím, že to dokážeme, si budujeme důvěru u dalších klientů.

HN: Americká skupina Blackstone před pár dny prodala portfolio evropských skladů Logicor čínské CIC. Součástí bylo i centrum Amazonu v Dobrovízi, které jste stavěli. Jak je pro vás tato transakce důležitá?

Velmi důležitá. Využíváme velké kapitálové zdroje, takže nás velké investiční fondy zajímají. Logicoru, tedy Blackstonu, jsme prodávali celá portfolia. Blackstone následně zvažoval, že půjde s platformou Logicor na burzu. Mezitím ale přišly velké fondy z Asie, které řekly, že celé portfolio koupí, a to se také stalo. Je znát, že asijské peníze začínají na trhu dominovat.

Pavel Sovička (39)

Ve společnosti Panattoni pracuje od roku 2008. Předtím působil deset let v poradenské společnosti Cushman & Wakefield, a to především v oblasti průmyslových nemovitostí.


HN: Jakým způsobem proudí čínský kapitál do trhu průmyslových nemovitostí?

V tuto chvíli se jedná spíše o pasivní kapitál. Nejsme svědky toho, že by zde čínské firmy zásadně investovaly do výstavby na zelené louce. Osobně nevěřím, že sem náhle přijdou stovky čínských firem a začnou budovat fabriky. Budoucnost vidím především v tom, že čínské společnosti začnou více vstupovat do německých a amerických firem, které pak nechají dál rozvíjet.


HN: Novou výstavbu často brzdí dlouhé povolovací procesy. Může to způsobit, že se některé firmy začnou Česku vyhýbat a postaví si závod jinde?

Povolovací procesy, které brzdí výstavbu, působí nejistotu a to může firmy od vstupu do Česka odradit. Například korejský výrobce pneu­matik Nexen, který u Žatce buduje továrnu, měl touto dobou již zahájit výrobu, ale to se mu kvůli připomínkám ze strany ekologických aktivistů nepodaří. Reference na Česko v tomto ohledu nebudou pozitivní, což může být problém. Obzvláště v případě investorů z Asie, kteří jsou zvyklí uzavírat dohody v podstatě na základě podání ruky. Česko se tak může rozloučit s tím, že by zde například velké korejské firmy budovaly na zelené louce. Podle mě spíše zamíří do Polska či na Slovensko, kde je větší jistota.

HN: Za velkým zájmem o průmyslovou výstavbu dnes do značné míry stojí e-shopy, které si nechávají stavět sklady. Jak podle vás do budoucna ovlivní trh?

Věřím, že půjde o zásadní změnu. My se už nyní snažíme rozvinout diskusi s městy ohledně územního plánování a připravujeme se na situaci, kdy se zásadně změní celý logistický koncept. Největší dopad očekáváme na obchodní řetězce typu Globus či Tesco. Do budoucna se drtivá část obchodů bude odehrávat on-line a pro tyto řetězce bude těžší si držet velké obchodní plochy. Začne se proto měnit náplň nákupních objektů, současně poroste poptávka po skladech.

HN: To znamená, že e-shopy budou mít zájem budovat sklady blíž centru města?

Amazon již dnes ve velkých městech západní Evropy dodává zboží do hodiny a jako sklady v některých případech využívá staré kancelářské objekty. To ale v Česku v současné době není prakticky možné. Dnes, kdybyste chtěl zavřít půlku hypermarketu a změnit ji ve sklady, tak to nejde. Územní plánování je tak rigidní, že to neumožňuje. To se bude muset začít měnit a zůstává otázkou, zda to vyvolá novou výstavbu v širším centru, či se budou na sklady částečně měnit některé prostory − například nevyužité garáže některých obchodních center či jiné objekty. Myslím, že nás v tomto ohledu čeká velmi zajímavá doba.

HN: Které oblasti jsou pro vás v Česku nejvíce atraktivní?

Podle mě má velký potenciál Podkrušnohoří, které má šanci stát se Atlantou Evropy. A je na politicích, do jaké míry na místě umožní rozvoj průmyslu a populace. Nyní se soustřeďujeme na Chebsko, Karlovarsko, Plzeňsko a západ Prahy. Díváme se také na Moravu, kde jsou rovněž zajímavé oblasti. Ovšem z jiného důvodu než na západu či severu země, kde Česko těží hlavně ze sousedství s Německem a z další návaznosti na západní Evropu.