Představte si, že provozujete plovárnu a potřebujete, aby se po pláži nepromenovali neplatiči. Jádro plovárny je dávno oplocené, ovšem je tu i možnost zabezpečit pláž jinak. Nasaďte čidla, navrhuje vlivný majitel firmy, která zabezpečovací systémy dodává. Protože senzory okolo pozemku ohlídají i již oplocenou část plovárny, máme tu dilema: opečovávat plaňky a případně jich pár přikoupit, nebo celý plot zbourat a vsadit na čidla? Řešení nevyžaduje vysokou matematiku. Plot již existuje, tudíž jde o to, zjistit, zda jeho údržba a případné prodloužení vyjdou při srovnatelné spolehlivosti dráž než senzory, a podle toho se rozhodnout.

S analogickým problémem se roky potýká ministerstvo dopravy. "Plovárnou", o niž jde, je síť dálnic a silnic, na nichž se vybírá mýto. V roli zákazníka je stát, jemuž patří i "plot" v podobě mýtných bran. Ty je ovšem možné nahradit "senzory" v podobě satelitního sledovacího systému. Věc ale komplikuje vládní usnesení, podle kterého má být tendr na mýto "technologicky neutrální", aby předem nevyřadil ze hry žádný ze způsobů sledování nákladních aut. Po včerejšku už víme, jak "neutralitu" Ťokovo ministerstvo zařídilo: požaduje, aby systém pokrýval celkem 1140 kilometrů silnic prvních tříd, což je pětinásobek současného stavu.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se